W ubiegłym tygodniu Tatrzańska Izba Gospodarcza (TIG) zwróciła uwagę na problem hotelarzy spod Tatr, którzy przyjęli uciekinierów już drugiego dnia wojny, zanim zaczął funkcjonować system przydzielania uchodźców prowadzony przez wojewodę. Z tego powodu część pomagających hotelarzy została pozbawiona świadczeń na utrzymanie uchodźców. Wojewoda spotkał się w tej sprawie z członkami TIG.
Wojewoda przekazał, że w przypadku lokowania uchodźców w miejscach, gdzie prowadzona jest działalność hotelarska, tam kwota świadczenia będzie maksymalna, czyli 70 zł na dzienne utrzymanie uchodźcy. W przypadku osób prywatnych, które kwaterują uchodźców jest to kwota 40 zł.
"Inne koszty utrzymania są w hotelu, inne w domu prywatnym" – argumentował wojewoda i dodał: "Staramy się jak najlepiej współpracować z hotelarzami. Przy okazji po raz kolejny dziękuję tym, którzy otworzyli swoje przedsiębiorstwa, aby pomóc uchodźcom".
W Małopolsce jest ok. 31 tys. miejsc dla uchodźców w blisko 1,1 tys. obiektach, przygotowanych przez wojewodę i samorządy. Baza ta – jak podkreślił wojewoda – jest na bieżąco dostosowywana. Z takich noclegów korzysta obecnie ok. 24 tys. osób.
Urząd wojewódzki przekazał swoje oczekiwania Tatrzańskiej Izbie Gospodarczej – przedsiębiorcy, jeśli potwierdzą przyjęcie uchodźców, powinni otrzymać środki wstecz.
"Liczymy, że Izba zachowa się fair wobec samorządów, ale i że we własnym gronie będzie szukała najbardziej optymalnych rozwiązań, jeśli chodzi o relokację, bo naprawdę tylko współpraca administracji rządowej, samorządowej, przedsiębiorców jest gwarantem tego, że w tym trudnym okresie przejdziemy suchą stopą przez czas koniecznego udzielania wsparcia przyjaciołom z Ukrainy" – powiedział wojewoda małopolski.
Prezes TIG Agata Wojtowicz powiedziała PAP, że wojewoda zaproponował rozwiązanie satysfakcjonujące przedsiębiorców.
"Ważne jest to, że możemy relokować uchodźców w ramach naszego regionu, tak, aby uchodźcy pracujący, albo dzieci chodzące do szkoły nie zmieniały środowiska. Zgłosiliśmy także potrzeby organizacji kursów języka polskiego i wydaje się, że w tym temacie będzie przychylność pana wojewody. My także zobowiązaliśmy się pomóc panu wojewodzie w kolejnych relokacjach. Z naszej strony jest wola pomocy" – powiedziała Wojtowicz.
Uchodźców przyjęły 24 firmy zrzeszone w TIG. Są to hotele oraz pokoje gościnne. Niektóre obiekty musiały zwolnić miejsca z uwagi na wcześniejsze rezerwacje turystyczne na zbliżający się weekend majowy. Miejsca udało się znaleźć w innych ośrodkach.
"Najważniejsze, że nikt nie został wyrzucony. Uchodźcy zostają u nas, tylko zmieniają lokum" - powiedziała PAP prezes TIG.
- A
- A
- A
Hotelarze otrzymają 70 zł dziennie za przyjęcie uchodźców, możliwe zgłoszenie wstecz
Hotelarze i przedsiębiorcy, którzy udzielili zakwaterowania uchodźcom wojennym z Ukrainy, a wcześniej nie zgłosili tego faktu, będą mogli to zrobić wstecz. Da im to możliwość pobrania świadczenia w kwocie 70 zł na dzienne utrzymanie uchodźcy, również wstecz – powiedział w czwartek PAP wojewoda małopolski Łukasz Kmita.Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
15:49
"Wspólne Jutro" nazwą nowego stowarzyszenia politycznego; przewodniczącą Daria Gosek-Popiołek
-
15:42
Wybory w nowo utworzonej gminie Szczawa: jest kalendarz wyborczy
-
15:22
Zakopiańska snowboardzistka Aleksandra Król-Walas wygrała zawody Pucharu Świata
-
14:11
Nie żyje dr Kazimierz Walasz, wieloletni prezes Małopolskiego Towarzystwa Ornitologicznego
-
13:56
Nowy Sącz - nowy rok - nowe twarze we władzach miasta, spółek i instytucji
-
13:41
Partia Razem ogłosiła kandydata na prezydenta
-
12:53
IMGW ostrzega przed zamieciami śnieżnymi i silnym wiatrem
-
11:28
Owintar w końcu przestanie straszyć w centrum Tarnowa. "Część mieszkańców Krakowa czeka na tę ofertę"
-
10:07
Gdy zimno - mocno sie przytulamy, czyli zwierzeca "termoregulacja"
-
09:13
W górach przybyło śniegu, ratownicy TOPR i GOPR apelują o rozwagę
-
09:08
Telematyka wideo w branży transportowej
-
09:04
Jakie są kryteria skuteczności leczenia alkoholizmu w długiej perspektywie?
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze