Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

17. Mastercard OFF CAMERA kobiecą ma twarz! Znamy laureatów tegorocznych nagród

  • Tadeusz Marek
  • date_range Niedziela, 2024.05.05 09:37 ( Edytowany Niedziela, 2024.05.05 09:48 )
Wczoraj wieczorem odbyła się gala zamknięcia 17. edycji największego w Krakowie festiwali fabularnego kina niezależnego. Brazylijska produkcja „Power Alley” Lilliah Halli, polskie: „Imago” Olgi Chajdas oraz „Lęk” Sławomira Fabickiego, to te tytuły, które na stałe zapisały się w historii laurów krakowskiego festiwalu.

Fot. Tadeusz Marek

O krakowską nagrodę filmową Andrzeja Wajdy walczyły w „W konkursie głównym „Wytyczanie drogi” filmy z całego świata. Od opowieści o dorastaniu w cieniu wojny, przez czuły portret siostrzeństwa czy przepracowywania straty rodzica, po groteskowe historie małżeńsko-rodzicielskie. Jury w składzie: Andrzej Seweryn, Christopher Hampton, Alise Gelze postanowiło wyróżnić doceniony już m.in. w Cannes film brazylijskiej reżyserki Lilliah Halli – „Power Alley”. Organizatorzy Mastercard OFF CAMERA zarysowują fabułę dzieła:

Podczas zbliżającego się ważnego dla jej drużyny meczu siatkówki, który ma zadecydować, czy wystąpi na krajowych mistrzostwach, siedemnastoletnia Sofia (elektryzująca Ayomi Domenica Dias) odkrywa, że jest w ciąży. Dziewczyna, początkowo zszokowana wiadomością, szybko decyduje się ją usunąć. To jednak nie takie proste, gdy żyje się w kraju, w którym aborcja jest nielegalna. Podczas gdy widzowie oglądają kolejne perypetie i przygody silnej bohaterki, Sofia pada po drodze celem ataku grupy fundamentalistów.

Nagroda została przyznana za – jak uzasadnia jury - przełamywanie społecznych i kulturowych tabu w odważny sposób, który prawdziwie „wytycza drogę” zarówno dla głównej bohaterki, jaki i dla samej reżyserki.

Lilliah Halla w rozmowie z Tadeuszem Markiem tak mówi o kontekście otrzymania nagrody:

Film, który zrobiłam, porusza jeden z największych tematów tabu w obu naszych krajach. Po raz pierwszy przybywam, aby zaprezentować film w kraju, który ma warunki bardzo podobne do Brazylii. Chodzi o prześladowanie kobiet, które postanawiają przerwać ciążę, jednak z uwagi na uwarunkowania prawne muszą czynić to nielegalnie. Czułam ogromną odpowiedzialność, przybywając na festiwal. Spotkanie z polską publicznością jest wyjątkowe, bo w większości miejsc, gdzie pokazywaliśmy nasz film poradzono sobie z sytuacją, jakiej doświadcza Polska czy Brazylia. Brzmi to dla nich jak bajka z bardzo dawnych czasów. Wie to każdy człowiek, każdy aktywista, każdy, kto walczy o zmianę, wie, że chodzi tu o podstawowe ludzkie prawa. Wszędzie na świecie śledzimy zmiany. Także w mentalności. Jednak Polska i Brazylia odnotowały największą liczbę prześladowań kobiet w ciąży próbujących poddać się aborcji.

Posłuchaj rozmowy Tadeusza Marka z Lilliah Hallą

W konkursie polskich filmów fabularnych nieznane dotąd szerokiej publiczności tytuły, jak „Błazny” Gabrieli Muskały, „Horror Story” Adriana Apanela, czy „Grzyby” Pawła Borowskiego zmierzyły się z nagrodzonymi i popularnymi polskimi produkcjami, jak „Kos” Pawła Maślony, „Znachor” Michała Gazdy, czy „Biała odwaga” Marcina Koszałki. Ostatecznie laury w konkursie polskich filmów fabularnych trafiły do kameralnej opowieści „Imago” w reżyserii Olgi Chajdas.

„Film jest wstrząsający i podejmuje odważne kreatywne wybory. Główna kreacja aktorska jest wybitna i kluczowa dla sukcesu filmu” – przyznało w uzasadnieniu jury w składzie: Kate Rhodes James, Lenka Tyrpákova, Isabel Lamberti, i Michael O’Connor. Rolę tę stworzyła zaś polska aktorka Lena Góra, która wcieliła się na ekranie we własną matkę – Elę „Malwinę” Wyczyńską. Ela była ikoną trójmiejskiej sceny alternatywnej lat 80. W filmie Chajdas życie Wyczyńskiej stało się inspiracją do opowiedzenia historii o bezkompromisowym łaknieniu życia i to życia na włąsnych zasadach.

We mnie w jakiś sposób w trakcie pracy nad „Imago” urodziła się moja mama. I ja na to pozwalam już teraz i teraz już się tego nie boję, teraz to kocham, teraz jak rozpalam ognisko mojej mamie. Czuję wielką radość, że mogłam to przeżyć. Przez to, że ja zagrał ją i urodziłam siebie, zaczęłam w sobie widzieć całą masę jej. W sobie, która dzięki temu filmowi dorosła.

- Mówiła Tadeuszowi Markowi Lena Góra – odtwórczyni głównej roli w filmie „Imago”

Posłuchaj rozmowy Tadeusza Marka z Leną Górą

Nie da się ukryć, że niekwestionowanym zwycięzcą tegorocznej edycji festiwalu został także film „Lęk” Sławomira Fabickiego. Tytuł zdobył nie tylko nagrodę publiczności, ale to także nagroda za najlepszą rolę kobiecą dla Marty Nieradkiewicz i Magdaleny Cieleckiej (pierwszy raz przyznana dwóm aktorkom jednocześnie) oraz nagroda Female Voice dla scenarzystki „Lęku” – Moniki Sobień-Górskiej.

"Lęk" przepracowuje temat eutanazji. Jest kameralnym kinem drogi, a równocześnie studium godzenia się z odchodzeniem bliskiej osoby, poniekąd oswaja temat eutanazji i ukazuje śmierć bez zadęcia i rzewnych łez płynących z ekranu przez ponad godzinę. Sławomir Fabicki, reżyser filmu, był gościem Tadeusza Marka w Magazynie Filmowym:

Nagrodę dla najlepszego aktora filmu polskiego jury przyznało Jakubowi Zającowi za rolę w filmie „Horror Story” Adriana Apanela, zaś nagroda za najlepszy debiut w filmie pełnometrażowym MASTERCARD Rising Star otrzymała aktorka filmu Gabrieli Muskały „Błazny” – Magdalena Dwurzyńska.

Autor:
Tadeusz Marek

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz



Zobacz także

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię