Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Zaskakujący protest w Niepołomicach. Nie chcą kolei w centrum miasta

  • Ola Sobczak
  • date_range Wtorek, 2024.12.03 17:49 ( Edytowany Wtorek, 2024.12.03 18:30 )
Grupa mieszkańców Niepołomic chce zmian w projekcie linii kolejowej, która docelowo pozwoli dojechać do stolicy Małopolski nawet dwa razy szybciej niż samochodem. Ta wizja nie przekonuje jednak kilkuset niepołomiczan, których zdaniem doprowadzenie kolei w rejon obecnego dworca autobusowego spowoduje komunikacyjny armagedon.

Teren jest podmokły i może być problem podczas większych opadów - mówią protestujący

Posłuchaj, co mówią protestujący

Zdaniem niepołomiczan należy skrócić planowaną linię kolejową o około 500 metrów. Stacja końcowa mogłaby wtedy powstać na wolnym obecnie obszarze pomiędzy ulicami Wimmera i Nową.

To po pierwsze niższe koszty, po drugie – łatwiejszy dojazd dla okolicznych mieszkańców, którzy nie będą musieli pchać się do centrum. Na osiedlu mamy kilkadziesiąt rodzin, jest dużo dzieci. Ta linia odcięłaby nam jedną z dróg dojazdu do centrum. Teren jest podmokły i może być problem podczas większych opadów. Pewne rzeczy są mieszkańcom narzucane, a nie konsultowane

- mówią przedstawiciele protestujących.

Na zdjęciach ich autorstwa wyraźnie widać, że już po pierwszym deszczu teren przeznaczony pod budowę trasy kolejowej jest mocno zalany.

Z postulatami niepołomiczan nie zgadzają się przedstawiciele firmy projektowej i PKP Polskich Linii Kolejowych. Ich zdaniem "kolej oddalona od centrum miasta nie będzie atrakcyjna dla mieszkańców. Celem projektu jest wprowadzenie pociągu do centrum Niepołomic, a umiejscowienie przystanku gdzie indziej ten cel zaburzy". O stanowisko w tej sprawie zapytaliśmy władze miasta.

Skrócenie linii kolejowej wykluczy niezmotoryzowanych. To również są osoby starsze, to są seniorzy, którzy muszą dojechać do Krakowa do lekarza. Młodzież, która dojeżdża do szkół. Gmina Niepołomice nie jest stroną w tej sprawie, ponieważ nie dokładamy środków do budowy kolei. Owszem, jesteśmy informowani, staramy się na bieżąco czuwać

- wyjaśnia Wojciech Borkowski, rzecznik Urzędu Miasta w Niepołomicach.

A koszty rosną...

Skoro już o pieniądzach mowa - tylko w ciągu dwóch ostatnich lat koszt budowy zaledwie pięciokilometrowej linii kolejowej wzrósł... czterokrotnie. Trasa zaczynająca się w Podłężu i kończąca się w rejonie ulic Moczydło i Kolejowa obecnie jest wyceniana na ponad 600 milionów złotych. Powód? Przejście przez tereny trudne geologicznie oraz wymóg budowy gigantycznej estakady.

Sprawę skomentował dla Radia Kraków Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury:


Jeśli jest coś robione jako wstępna analiza i jeśli jest robione bardzo szybko, mówiąc kolokwialnie „po łebkach”, to zderzamy się z sytuacją, że uszczegółowiona analiza pokazuje znacznie wyższe koszty. Na tym etapie na razie nie mamy żadnych decyzji, które by powodowały, że coś na tym projekcie wydarzy się negatywnego.

Negatywne decyzje zapadły już w kwestii innego projektu w ramach programu Kolej+. Miesiąc temu wiceminister Malepszak poinformował, że do skutku nie dojdzie budowa linii Konin-Turek. W tym przypadku koszty wzrosły z 600 mln do 1,2 mld złotych, a przewidywana liczba pasażerów na dobę wynosiła zaledwie 700.

Plan zakłada, że pociągi z Krakowa do Niepołomic pojadą co godzinę, a w szczycie co 30 minut. Budowa linii kolejowej musi zakończyć się najpóźniej w grudniu 2029 roku.

Mapa w większej rodzielczości do pobrania w załączniku

Mapa w większej rodzielczości do pobrania w załączniku

Mapa w większej rodzielczości do pobrania w załączniku

Mapa w większej rodzielczości do pobrania w załączniku

Kolej+ to rządowy program, który ma na celu połączyć miasta powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Do programu zgłosiło się kilkanaście samorządów z całej Polski. Ostatecznie do realizacji wybrano 35 projektów.


Pliki

download
wariant4-ortofotomapa+obiekty+skarpa-1.pdf (3 503 KB)
download
wariant4-ortofotomapa+obiekty+skarpavariant-4.1stacja-poza-centrum-1.pdf (3 476 KB)
Źródło: Opracowanie własne
Autor:
Ola Sobczak

Opracowanie:
Jowita Gałka-Kucharska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (16)

SMM
Stary mieszkaniec miasta
2025-01-10
W latach 70tych stacja kolejowa była oddalona od rynku 2 km.Ludzie chodzili wtedy na piechotę do stacji,ewentualnie dojeżdzali rowerem.Już wtedy się mówiło że stacǰę przeniosą w rejon Moczydła.I myślę ze doczekam się tej chwili.A dla nowo zamieszkałych osób mam propozycję nie jezdzijcie do marketów po bułki i inne zakupy samochodem 150 m, to nie bedzie tłoku na ulicach.Spacerkiem. Miejcie też wyobraznię że kolej będzie dla potomnych,nie tylko dla was.Często teraz korzystam z pociagu ze stacji Podłęże czy nawet Wieliczka.I tu potrzebny srodek lokomocji.Ale dla ludzi którzy będa mieszkac w promieniu 1 km czy nawet 2 km to 15 min spaceru wyjdzie na zdrowie i nie trzeba korzystać z samochodu. A więc wszyscy na tak za koleǰa w centrum.
A
Andrzej.
2024-12-14
Garstka ludzi z bloków na Moczydle chce decydowac za wszystkich mieszkancow. Kolej to ogromna szansa dla Niepolomic a przy tym finansowana z zewnątrz- tylko się cieszyć. Jak nie Niepolomice to ta kasę wezmą inne samorządy. Jesteśmy za koleją w Niepołomicach która prowadzi do centrum.
P
Piotr
2024-12-08
Przypadek arcyciekawy- bez konsultacji powstało sprawozdanie z konsultacji... Bez żadnego dialogu z bezpośrednio dotkniętymi skutkami wypracowuje się i narzuca kontrowersyjny przebieg mega drogiej, ślepej linii dla kilkudziesięciu pasażerów- dlaczego? - ponieważ wbrew deklaracjom medialnym dokumenty mówią co innego- 4 pary pociągów na dobę przez pierwsze 5 lat oddania infrastruktury do użytku- bez komentarza. Oprócz powyższych wyburzenia budynków mieszkalnych, posadowienie uciążliwej infrastruktury w terenie bytowania i rozmnażania wielu gatunków zwierząt i roślin, w innych rejonach gminy nie występujących- zapraszamy RDOŚ na miejsce. Kolej - jeśli faktycznie nas stać- ok, lecz z przebiegiem w zgodzie z naturą i zgodzie społecznej.
P
Paweł
2024-12-07
Absurdalna lokalizacja , byłem na spotkaniu informacyjnym z projektantem, gdzie przedstawicielka Infra nie miała pojęcia co ludziom przedstawia. Zero profesjonalizmu wraz z brakiem zgody społecznej na tą lokalizację obnażają zapędy zasapałych pasożytów na publiczne ( czyt. zadłużające nasze dzieci i wnuki) środki, które trzeba będzie spłacić z procentami, których ta pseudoinwestycja nigdy nie odrobi pomimo szumnych zapowiedzi marszałka Smółki. Opcja zerowa - wariant zero- na to nas i gminę stać na obecne realia. Nie popadajmy w abstrskcje. 200mln za 1km - szczyt megalomanii..
M
Mieszkaniec
2024-12-07
Stanowcze nie kolei do samego centrum. Kupując mieszkania nikt nas nie poinformował, że jest tam planowana kolej. Pozatym doprowadzenie kolei do centrum Niepołomic spowoduje całkowity paraliż !!!
H
Hhjjj
2024-12-06
Ja przed laty słyszałem że przecież to ponoć Man chciał by tą infrastrukturę kolejową zlikwidować i ponoć władza z byłym burmistrzem złodziejem co miał sprawę karną i go zamki ale był tylko trzy miesiące bo kasę miał to się wykupił i uszło mu to na sucho a na czele z byłym burmistrzem się zgodzili na to bo były burmistrz stwierdził wtedy że pociągi Niepołomicom są niepotrzebne bo przecież każdy ma samochód .
M
Mieszkaniec
2024-12-06
Wprowadzenie pociągu do centrum miasta Niepołomice, jest jedną z najgłupszych decyzji, jakie ostatnimi czasy słyszałem. Budowa wpłynie negatywnie na całe otoczenie, naturę. Wzrośnie ryzyko cyklicznych pdodopień nie tylko na ulicy Moczydło, ale i w strefie przemysłowej. Zwielokrotni się potok samochodów w centrum i miasto już mocno zakorkowane stanie w miejscu. Inwestycja nigdy się nie zwróci i nie zmniejszyć ruchu kołowego w gminie. Wręcz przeciwnie. Nikt nie wspomina o tym, że poza koleją, nie powstanie żadna infrastruktura towarzyszącą, żadne dodatkowe parkingi. Gmina Niepołomice zamiast blokować inwestycję, wydaje na nią zgodę zmuszając mieszkańców do zmierzenia się z nieznanym jeszcze chaosem w mieście. Warto wspomnieć, że liczone na kolanie koszty wzrosły dwukrotnie i pewnie jeszcze się powiększą. Wystarczy dobrze skomunikować pobliskie stacje PKP i problem komunikacyjny oraz jak to się teraz ładnie mówi "wykluczenia" przestanie istnieć. 700mln pln można zainwestować zdecydowanie lepiej w całą okolice Niepołomic, naprawę dróg, rozbudowę ścieżek rowerowych. Artykuł i nagranie z radia nie oddaje całości problemu. Wręcz go wywłaszcza.
�K
Łukasz K.
2024-12-06
Proponowana lokalizacja w bardzo ciasnym położeniu, według mnie stacja końcowa powinna być w bardziej i łatwiej dostępnym miejscu- zwłaszcza, że 90% potencjalnych wsiadających dostanie się do niej autem, a okoliczne skrzyżowania są nagminnie zakorkowane.
B
Budować
2024-12-05
Jak się budowali na terenach zalewowych to nie było płaczu. Ten pociąg będzie zbawienny dla wielu osób które stoją w korkach na wlocie do Krakowa. To się musi udać, nie dla maruderów z jednej uliczki.
J
Janusz
2024-12-04
W Niepołomicach mieszka kilka tysięcy osób niewielka grupa która mieszka tu od paru lat nie powinna zabierać głosu za większość rodowitych mieszkańców wiedzieli gdzie się osiedlają i powinni przystosować się do miejscowych. Jestem za koleją i udogodnieniami dla wszystkich mieszkańców a nie dla indywidualistów.
Z
Zniesmaczony
2024-12-04
Zdjęcia z ostatnich podtopień, gdy przez Polskę przechodziły powodzie. Naciągane bardzo... Normalnie płynie rzeczka i przy opadach nic się takiego nie dzieje.
S
Szymon
2024-12-04
Witam jestem za koleją w centrum miasta problem mają osoby którzy z tad nie pochodzą a najwięcej mają do powiedzenia.
M
Mick
2024-12-04
Przecież ten cały "protest" to typowa NIMBA kilku "nowobogackich" z ulicy nomen omen Moczydło. Jak kupowali to developer im wciskał że to spokojna okolica ale nikt wtedy nie zapoznał się z planami na których coś takiego było już wtedy zaznaczone. A teraz płacz i lament jak to obok "elitarnego" kurnika taki pospolity pociąg ma jechać i jeszcze plebs po osiedlu chodzić. Ot cała tajemnica tej akcji na którą ewidentnie RK dało się nabrać. Także spokojnie drodzy Moczydłowianie - pociąg do pracy w KRK będziecie mieli bardzo blisko.
W
Wojciech
2024-12-04
Do Niepołomic potrzebny jest tramwaj a nie kolej. Tramwaj obsłuży więcej pasażerów można zorganizować więcej parkingów P+R.
N
Niepolomiczaninn
2024-12-03
Kolej w tym miejscu to bezsens. Oszpecenie Niepołomic. Każdy w Niepołomicach do dojazdu do tej stacji, poza może okolicznymi mieszkańcami i tak MA I MUSI miec samochód! Wbicie się do centrum nie poprawi seniorom niczego. Ba! Lepiej zrobić porządny duży P+R kolo Wimmera. Ta cała inwestycja zdaje się być pchana przez MANa i resztę fabryk ze strefy.
P
Podpis
2024-12-03
Pociąg do Niepołomic tylko do centrum albo wcale. A ciek wodny ze zdjęć do szybkiego oczyszczenia z namulisk i zalewiska znikną. A sam projekt jakby "wybrakowany" bo nie zawiera bocznicy do firmy na literkę M do czego podobno w momencie wyboru tego miejsca na fabrykę przed laty zobowiązał się samorząd Niepołomic (obecnie produkty są ładowane w Brzesku a tak będą na miejscu).

Dodaj komentarz



Zobacz także

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię