Jak poinformował w poniedziałek Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie Tomasz Kosecki, flaga lotniskowa została przekazana przez Alinę Brudnicką, żonę płk. pil. Józefa Brudnickiego. Eksponat ma wymiary 350 x 170 cm i jest najprawdopodobniej jedyną tak dużą flagą zachowaną do czasów obecnych.
„Obecnie znanych jest kilka flag tego typu, głównie w placówkach muzealnych w Polsce oraz Wielkiej Brytanii. Flagi te są zazwyczaj zbliżonych wymiarów nieprzekraczających 150 cm długości” - wskazał dyrektor.
Pozyskana flaga składa się dwóch zszytych ze sobą pasów materiału, białego i czerwonego. Jest zakończona tzw. jaskółczym ogonem. Na części białej (górnej) od strony drzewca posiada ręcznie namalowaną szachownicę lotniczą oraz godło narodowe.
Według przedstawicieli MLP materiał oraz metoda wykonania nie pozostawiają najmniejszych wątpliwości co do oryginalności eksponatu. „Znanych jest kilka fotografii historycznych ukazujących tego typu flagi tak dużych rozmiarów. Flaga posiada też liczne cerowania oraz ślady użytkowania” - zaznaczył Kosecki.
Pamiątka została przywieziona do kraju przez polskiego pilota płk. Józefa Brudnickiego z Wielkiej Brytanii z 35. Zjazdu Lotników Polskich w Anglii, który odbył się w Londynie we wrześniu 1995 roku. Do krakowskiego muzeum przekazała ją Alina Brudnicka, żona płk. Brudnickiego, która już wcześniej była kilkukrotnym darczyńcą placówki. W poprzednich latach przekazała tam pamiątki po swoim mężu w tym m.in.: mundur wyjściowy, medale i odznaczenia wraz z dokumentami oraz przyrządy nawigacyjne.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.
Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.