Jak wskazują organizatorzy: najważniejsza żydowska modlitwa – Słuchaj, Izraelu, to nie tylko religijne wyznanie wiary. To deklaracja przynależności do Narodu Żydowskiego, często recytowana również przez niereligijnych Żydów. Jest kaligrafowana na zwoju papieru, umieszczanym w mezuzach na drzwiach domów żydowskich. Towarzyszy Żydom przez całe życie – dlatego też uznaliśmy, że będzie to idealny tytuł dla festiwalu, który rozpoczyna nową serię tematyczną FKŻ. Minione edycje dedykowane były czterem żywiołom: ziemi, ogniowi, widzie i powietrzu. Tegoroczny festiwal to początek naszej rozmowy o żydowskim mistycyzmie, duchowości, o Kabale, Gemarze, chasydyzmie i innych sposobach komunikacji z B-giem.
W tym roku podczas wykładów, warsztatów, spotkań i prezentacji będzie można zagłębić się w interpretację i znaczenie modlitwy. W tym kontekście równie istotna jest umiejętność medytacyjnego milczenia – dodaje Makuch. W stronę refleksji, zadumy i uważnego słuchania kierować będą festiwalową publiczność 22 koncerty. Wśród nich także te przygotowanych specjalnie na zamówienie festiwalu (dwa koncerty Maqamat, dwa koncerty Mai Belsitzman, koncert Jarka Bestera), ale również światowe prapremiery (Tanga Hebrajskie) i polskie premiery (The Kadya Trio, The Sway Machinery, Voices of Yemen).
Odwiedzamy za sprawą festiwalu, podążając za miejscami pochodzenia zaproszonych przez nas artystów, liczne zakątki świata. Te, gdzie muzyka żydowska była i jest żywa. Gdzie splatała się z miejscową kulturą i gruntowała własny, oryginalny styl. Miejsca, w których Żydzi byli i tworzyli muzykę, poprzez którą się także modlili. Nie przywołujemy zatem reliktów przeszłości a to, co żywe i świeże.
- mówi programerka festiwalu Ula Nowak.