Złoty Lajkonik dla Agnieszki Zwiefki za film "Drzewa milczą" i Złoty Hejnał dla Askolda Kurova i Anonimowego Twórcy za dokument "O karawanie i psach". Sobotnia ceremonia zakończenia 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego to jednak nie tylko chwile wzruszenia i radości, ale także poważne polityczne apele. Wśród nich te dotyczące sytuacji na polsko-białoruskiej granicy, konfliktu w Strefie Gazy, putinowskiej dyktatury czy tantiem dla artystów. Takie także - wrażliwe społecznie - są także nagrodzone tytuły.
Posłuchaj podsumowania festiwalu | Tadeusz Marek rozmawia z dyrektorem KFF - Krzysztofem Gieratem
Konkurs Polski
Bezsprzecznym zwycięzcą tegorocznego Festiwalu jest obraz „Drzewa milczą” Agnieszki Zwiefki. Film rozpoczyna się w lesie na polsko-białoruskiej granicy a w centrum zainteresowania obiektywu znajduje się siedemnastoletnia uchodźczyni – Runa, która odtąd musi zastąpić swoim małym braciom matkę. Nagrodę przyznano za – jak uzasadnia jury - opowieść, która jest dziełem kompletnym. Za film, w którym uchodźca jest człowiekiem, a nie pustym medialnym tematem. Za przejmujący zapis bólu, rozpaczy, odrzucenia i braku akceptacji, ale jednocześnie za obraz dający nadzieję. Odbierając nagrodę reżyserka odniosła się także do bieżącej sytuacji politycznej:
Myśleliśmy, kręcąc ten film, że w 2024 roku będziemy mówić o kryzysie na granicy polsko-białoruskiej w czasie przeszłym dokonanym. A tymczasem w tej chwili, jak my sobie tu na pięknej sali siedzimy, na granicy stoją nastolatki z Somalii, rówieśnice naszej Runy, którym nasz kraj odmawia wejścia, odmawia godności i życia. Nowy rząd, mój rząd, mówi, że to nie są uchodźcy. To są uchodźcy, ale przede wszystkim to są piękni ludzie, w których jest światło i to światło chcieliśmy pokazać. Dziękuję bardzo, wzruszyłam się.
- mówiła w trakcie ceremonii Agnieszka Zwiefka.
Film „Drzewa milczą” otrzymał również wyróżnienie w międzynarodowym konkursie dokumentalnym, a także rekomendację Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskich Nagród Filmowych. Specjalne wyróżnienie otrzymała bohaterka filmu, Runa Husni.
Posłuchaj wywiadu Tadeusza Marka z reżyserką nagrodzonego filmu Agnieszką Zwiefką:
Międzynarodowy Konkurs Filmów Dokumentalnych
Złoty Róg otrzymał w tym roku Askold Kurov i anonimowi twórcy za film „O karawanie i psach”. Obraz ukazuje autorytarne mocarstwo rosyjskie tuż przed wojną i kilka dni po pierwszych atakach z perspektywy prześladowanej rosyjskiej opozycji. W uzasadnieniu werdyktu możemy przeczytać:
Obserwacja nieubłaganego odliczania do rozpoczęcia wojny na Ukrainie na początku 2022 roku czyni z filmu „O karawanie i psach” dokument wyjątkowy. Pokazuje nie tylko historyczny moment, ale także nieopisane wysiłki rosyjskich dziennikarzy i aktywistów w walce o wolność prasy i prawa człowieka. Ten misternie zrealizowany, ważny film zyskał szacunek jury i bez wahania polecamy go międzynarodowej publiczności.
Tegoroczne wyniki Międzynarodowego Konkursu Dokumentalnego komentuje rzeczniczka prasowa festiwalu Magdalena Walo:
Posłuchaj Magdaleny Walo | Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny
W konkursie przyznano także Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych. Nagroda trafiła w ręce Tomasza Wolskiego za film „Rok z życia kraju”. Dokument złożony wyłącznie z archiwaliów rekonstruuje czas stanu wojennego w Polsce. Archiwalia złożyły się na wartką narrację niemal fabularną.
Tymczasem Srebrny Róg dla reżyserki filmu o tematyce społecznej otrzymała Oksana Karpovych, autorka filmu "Przechwycone". I to właśnie przechwycone nagrania rozmów telefonicznych między rosyjskimi poborowymi a członkami ich rodzin zestawione zostały z obrazami zdewastowanych ukraińskich krajobrazów.
Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych
Animacja górą, czyli Złoty Smok dla Akihito Izuhary za film „Wydra”. W uzasadnieniu jury czytamy, że film jest czystym dziełem sztuki, które jest zarówno minimalistyczne, jak i maksymalistyczne:
Tajemniczy poetycki film, który każe nam się zatrzymać w ciszy, by kontemplować relację między ludzką cywilizacją a naturą.
Tytuł najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego decyzją jury trafił do Ivana Zahinosa za „Don Benjamina”. Srebrny Smok przyznany został za „historię o lokalnej społeczności, która postanawia obronić dom zarówno swój, jak i ten należący do nas wszystkich. Dzięki niezłomności głównego bohatera, ten podnoszący na duchu film przywraca wiarę w ludzkość, wyciska łzy i daje nadzieję.” Najlepszym krótkometrażowym filmem fabularnym została w ramach 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego „Diamentowa piękność” Anny Korom. Film opowiada o uzależnionej od operacji plastycznych Márii, która ma się spotkać z ukochanym sprzed lat. Tymczasem Srebrnym Smokiem dla krótkometrażowej animacji uhonorowana została Seung-Hee Jung za „Wspomnienia ciemnej chmury”, czyli „kreatywne ukazanie szaleństwa jakie rządzi naszą współczesną rzeczywistością i nierzeczywistością, z którą każdy może się identyfikować”.
Międzynarodowy konkurs filmów muzycznych DocFilmMusic
Najlepszym dokumentem muzycznym została uznana historia niepokornej wokalistki i aktywistki na rzecz praw kobiet i osób LGBTQ+. Złoty Hejnał otrzymali twórcy Tako rzecze Peaches – Philipp Fussenegger i Judy Landkammer. Jak uzasadnia jury: „Ten film to niesamowita podróż do życia kogoś, kto pokazuje nam siłę walki o nasze prawa, wprowadzając na scenę tak ważne kwestie, jak wzmocnienie pozycji kobiet, wolność seksualna i starzenie się, nawet gdy tematy te nie były popularne. Film zachwyca swoją autentycznością”.
O nagrodzie mówi rzeczniczka prasowa festiwalu – Magdalena Walo.
Posłuchaj Magdaleny Walo | DocFilmMusic
Pełny werdykt jury 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego znaleźć można na stronie www.krakowfilmfestival.pl
W Kinie ASP do końca dnia odbywają się dziś pokazy filmów nagrodzonych, zaś do 16 czerwca festiwalowe filmy oglądać można na KFF VOD.
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z
opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 –
recepcja), a także na nasz profil na
Facebooku oraz
Twitterze
Radio Kraków informuje,
iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń w zakresie przetwarzania
danych osobowych. Niniejsza informacja ma na celu zapoznanie osoby korzystające z Portalu Radia Kraków oraz
słuchaczy Radia Kraków ze szczegółami stosowanych przez Radio Kraków technologii oraz z przepisami o ochronie
danych osobowych, obowiązujących od dnia 25 maja 2018 roku. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami
zawartymi w Polityce Prywatności.