Prezentacja obrazów Magdaleny Miłoś w sali Senatorskiej Zamku Królewskiego na Wawelu
21 czerwca – 1 września 2024
Interwencja artystyczna prezentuje pięć prac z najnowszego cyklu Magdaleny Miłoś Hymn o miłości, nad którym artystka pracowała ponad dwa lata. Pomysł, a nawet osobista potrzeba realizacji wielkoformatowego cyklu o faunie i florze w rzadkiej technice tempery, premierowo pokazanego w Biurze Wystaw Artystycznych w Tarnowie, powstał po obejrzeniu, a raczej przeżyciu przez artystkę wawelskiej wystawy „Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021–1961–1921”. Pomimo kojącej siły materii, pięknych kolorów oraz form przejmujące było dla niej odkrycie bolesnej prawdy, że życie jest nieustanną walką, a obok bujnej przyrody, różnorodności, płodności i piękna istnieje śmierć – „piramida życia”, nowe rodzi się na obumarłym. Od czasów prastarego lasu aż do dziś – pomimo rozwoju kultury, cywilizacji, wynalazków, odkryć i osiągnięć – bezwzględnie działa prawo natury. Na arrasach jeleń, baranek, wąż, ptaki czy zwierzęta mitologiczne oraz ich wzajemne relacje tworzą napięcia i rozwijają narracje. Kompozycje piętrzą się i dynamizują wertykalnie. Połyskujące tkaniny są piękne, lecz pod powierzchnią – ukazującą obfitość i afirmację życia – toczy się walka i do głosu dochodzi nieuchronność śmierci, pojawiają się kontrasty i napięcia. Zmysłowa warstwa przynosi jednak ulgę, ponieważ zmiękcza i tuszuje skażony świat. Obiecuje pełne poznanie i zapowiada możliwość istnienia doskonałej harmonii.
[...]
W przestrzeniach zamku, na tle kurdybanów obrazy Magdaleny Miłoś nabierają nowych, zaskakujących znaczeń. Dwa obrazy artystka namalowała specjalnie na wawelski pokaz. Inspirowane arrasami z kolekcji Zygmunta Augusta i Primaverą Sandro Botticellego powstały z myślą o sali Senatorskiej zwanej Tanecznicą. To tu odbywały się ważne wydarzenia historyczne, w tym gody królewskie, m.in. wesele Zygmunta I Starego i Bony Sforzy w 1518 roku. W spowitej miodowym światłem Tanecznicy Hymn o miłości – ze złocistymi jeleniami, błękitnymi łabędziami i barankami – buduje nowe znaczenia.
W sąsiedztwie arrasu Potop z serii Dzieje Noego pomimo niepokojów świata i ukazanego na tapiserii kataklizmu, zapowiada nowy czas, który symbolizuje tęcza. Jest rodzajem przesłania, poszukiwaniem universum, prośbą o pokój, harmonię i piękno. "Światło przeszło przez deszcz i powstała tęcza, pryzmat, kolor "– puentuje artystka.
tekst: Ewa Łączyńska-Widz, kuratorka pokazu - fragment