- Bardzo się cieszę, że wydarzenia tegorocznego Festiwalu Misteria Paschalia po raz pierwszy wybrzmiewać będą w Radiu Kraków i Radiu Kraków Kultura w tak dużym wymiarze - mówi szef Radia Marcin Pulit. - Festiwal Misteria Paschalia jest wydarzeniem bezprecedensowym w naszej części Europy, a dotychczasowe związki Festiwalu z naszą stacją ograniczały się do działań redakcyjnych i komercyjnych kampanii promocyjnych. Tymczasem kompetencje radiowych redaktorów pozwolą nam po raz pierwszy nie tylko na relacjonowanie na bieżąco działań festiwalowych, ale na pogłębioną analizę zjawisk muzycznych, fachowy komentarz czy rozmowy z artystami i organizatorami. Radio Kraków i Radio Kraków Kultura staną się dodatkowo platformą dla transmisji i reemisji rejestrowanych koncertów, na które bardzo serdecznie zapraszam nasze Słuchaczki i Słuchaczy.
Od 2004 roku festiwal Misteria Paschalia nie ustaje w przybliżaniu polskim melomankom i melomanom doskonałych utworów muzyki dawnej w równie spektakularnych i mistrzowskich wykonaniach artystek i artystów z kraju i zagranicy. Przez dwie dekady festiwal ten wyrastał na jedno z najlepszych tego typu wydarzeń w Europie, a poprzeczka rokrocznie była stawiana przez organizatorów coraz wyżej. W 2024 roku Misteria Paschalia łączą siły z Radiem Kraków i Radiem Kraków Kultura, aby poszerzyć krąg odbiorców i zaprosić do muzycznego stołu również tych, których w Krakowie zabraknie. Na Słuchaczki i Słuchaczy obu anten czekają transmisje i retransmisje koncertów oraz bieżące komentarze, dotyczące festiwalowych wydarzeń.
Radio Kraków Kultura na festiwalu Misteria Paschalia | harmonogram
- Absolutnie jeden z największych i najważniejszych festiwali poświęconych wykonawstwu historycznemu to Misteria Paschalia. W Radiu Kraków Kultura często słyszymy o kolekcjonerach wrażeń. Wrażeń, emocji, piękna i dreszczy na pewno nie zbraknie na tegorocznym festiwalu muzyki dawnej w Krakowie, stąd radość, że Radio Kraków Kultura wchodzi w mariaż z Misteriami. Jesteśmy pewni, że dostarczymy Państwu niezapomnianych muzycznych momentów. – nie kryje radości ze współpracy Paweł Szczepanik, kierownik muzyczny RKK.
Warto przypomnieć, że zmieniający się festiwal od 2017 roku proponuje interesującą formułę, w której stanowisko dyrektora artystycznego wydarzenia powierzane jest najlepszym muzykom ze świata wykonawstwa historycznie poinformowanego. Dotychczas byli to Vincent Dumestre z zespołem Le Poème Harmonique, John Butt z Dunedin Consort, Antonio Florio z Cappella Neapolitana. Praca francuskiego dyrygenta Raphaëla Pichona i jego zespołu Pygmalion została przerwana przez pandemię. Jubileuszową edycję poprowadziła Martyna Pastuszka i {oh!}Orkiestra.
W tym roku na stanowisko dyrektora – rezydenta festiwalu powrócił Vincent Dumestre – francuski instrumentalista, dyrygent, założyciel zespołu Le Poemè Harmonique. Studiował historię sztuki w École du Louvre i grę na gitarze klasycznej w École Normale de Musique de Paris. Później zainteresował się repertuarem barokowym – zanim zaczął występować z wieloma europejskimi zespołami muzyki dawnej, w tym Ricercar Consort, La Simphonie du Marais czy Le Concert des Nations – uczył się gry na lutni, teorbie i gitarze barokowej u Hopkinsona Smitha, Eugène’a Ferré i Rolfa Lislevanda. Jest laureatem m.in. Diapason d’Or i Choc du Monde de la musique oraz rekomendacji w magazynach „Classica”, „Télérama”, „Répertoire” czy „Opéra International”.
Misteria Paschalia dbają nie tylko o wysoki poziom programu, ale też wprowadzają muzykę do doskonale znanych krakowskich przestrzeni, nie tylko sakralnych. W tej edycji festiwalowa publiczność będzie cieszyć się muzyką w Kościele Niepokalanego Poczęcia NMP, Bazylice Mariackiej, Starej Synagodze czy Katedrze na Wawelu. Melomanki i melomani odwiedzą również ICE Kraków Congress Center czy Pałac Potockich. Warto dodać, że jednym z najbardziej spektakularnych punktów programu, już od lat jest koncert w Kopalni Soli w Wieliczce.
Wśród tegorocznych artystów warto wymienić, poza dyrektorem artystycznym i jego zespołem, Jordiego Savalla, którego ponowna obecność w Krakowie wzbudza wielkie zainteresowanie czy La Têmpete, a z rodzimego rynku Arte dei Suonatori czy Marcina Świątkiewicza.
„Festiwal gościł takie sławy muzyki dawnej, jak Jordi Savall, René Jacobs, Fabio Biondi, Marc Minkowski, Ottavio Dantone, Diego Fasolis, Christophe Rousset oraz specjalizujące się w wykonawstwie historycznym zespoły: Il Giardino Armonico, Europa Galante, Les Arts Florissants, Accademia Bizantina, Ensemble Organum i Les Talens Lyriques. Ważnym elementem jest też prezentacja dorobku polskich zespołów – m.in. Capelli Cracoviensis i {oh!} Orkiestry Historycznej – czy artystów, takich jak Agnieszka Budzińska-Bennett.” – pisze Mateusz Borkowski, dziennikarz i krytyk muzyczny oraz uważny obserwator i uczestnik życia muzycznego w Krakowie.