Południca Barbary Albert to ekranizacja powieści Julii Frank, autorki wydawanej także w Polsce. Nawiązujący do dawnych słowiańskich wierzeń tytuł symbolizuje dusze kobiet, które zmarły w trakcie ślubu lub wesela. Ten moment przejścia z radości do żałoby jest metaforą zarówno losu bohaterki jak i przemiany politycznej, jaka miała miejsce w Niemczech, w 1933 roku. Nacjonalistyczny duch unosi się też nad współczesną i opartą na faktach historią, którą w filmie Punkt zapalny opowiada Erol Afşin. Jego dojrzały debiut jest mocnym oskarżeniem o rasizm widoczny w codziennym życiu, jak i o niewydolność systemu prawnego, któremu przyszło się z nim mierzyć. Kolejnym debiutem, na który warto zwrócić uwagę, jest film W dobrej wierze Frauke Lodders. Reżyserka przygląda się rodzinie żyjącej według surowych zasad religijnych, która musi skonfrontować  się z emocjami wykraczającymi poza zakazy i nakazy wyznawanej religii, jak i konsekwencjami jakie niesie ich łamanie. O rozpadzie więzi rodzinnych i tworzeniu relacji ją zastępujących, samotności i trudności funkcjonowania we współczesnym, bardzo zatomizowanym społeczeństwie opowiada z kolei Matthias Glasner w nagrodzonej na ostatnim Berlinale Symfonii o umieraniu. Zupełnie inną, bo kochającą i mocno wspierającą się rodzinę portretuje w Weekendowych buntownikach Marc Rothemund. Jason, 10-letni, autystyczny bohater filmu postanawia zostać kibicem piłkarskim i aby dokonać wyboru odpowiedniej drużyny, postanawia odwiedzić wraz z ojcem wszystkie niemieckie stadiony. Przemoc seksualna wobec bliskich osób, zarówno kobiet, jak i mężczyzn jest tematem intymnego obrazu Niewypowiedziane Piotra Lewandowskiego, który pokazuje, co się dzieje, kiedy ktoś przekroczy granicę pomiędzy przyzwoleniem i brakiem zgody na akt seksualny. Vena to kolejny zwracający uwagę  debiut w tegorocznym programie Tygodnia Filmu Niemieckiego. Reżyserka, Chiara Fleichhacker szkicuje w nim intymny portret młodej kobiety, przyszłej matki, która nie radzi sobie z funkcjonowaniem w społeczeństwie, pokazując równocześnie bezradność systemu i bezduszność instytucji socjalnych w Niemczech.
Widzowie w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu będą mogli obejrzeć także film Wódz i uwodziciel Joachima A. Langa, studium manipulacji, jakiej poddawani byli Niemcy w czasach nazistowskich. Reżyser pokazuje jak niebezpieczna jest interakcja między zręcznym demagogiem i ludźmi skłonnymi do radykalizacji swoich poglądów i jak ciągle aktualny jest to problem.

Od wielu lat partnerem Tygodnia Filmu Niemieckiego jest German-Films, instytucja, która wspiera promocję finansowanych przez Niemcy produkcji filmowych i która świętuje swoje 70-lecie. Z tej okazji we Wrocławiu, Katowicach i Poznaniu pokażemy jeden z przebojów naszego przeglądu, film Toni Erdmann ze znakomitą Sandrą Hüller w roli głównej.

Tematem większości filmów z tegorocznego programu Tygodnia Filmu Niemieckiego są związki międzyludzkie, szczególnie relacje rodzinne: między małżonkami/partnerami, rodzeństwem, rodzicami i dziećmi. To one przekładają się na dobrostan (lub jego brak) każdej społecznej jednostki. Emocjonalne więzi, którym przyglądają się twórcy filmów, nie zależą od statusu majątkowego, pochodzenia czy zaplecza kulturowego, są uniwersalne i pomagają lub utrudniają funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Program
Kino Pod Baranami
Wszystkie pokazy rozpoczynają się o godz.18.00, natomiast pokaz filmu „Wódz i uwodziciel” zaczniemy o godz. 17.00

24.01.2025 - Południca / Die Mittagsfrau / reż. Barbara Albert. 136 min.
25.01.2025 - Punkt zapalny / Es brennt / reż. Erol Afşin, 89 min.
26.01.2025 - Weekendowi buntownicy / Wochenendrebellen / reż. Marc Rothemund, 109 min
27.01.2025 - Vena, reż. Chiara Fleichhacker, 115 min.
28.01.2025 - Symfonia o umieraniu / Sterben / reż. Matthias Glasner, 180 min.
29.01.2025 - W dobrej wierze / Gotteskinder /, reż. Frauke Lodders, 117 min.
30.01.2025 - Niewypowiedziane Unspoken /, reż. Piotr Lewandowski, 95 min.
Pokaz specjalny z udziałem twórców:
01.02.2025 - Wódz i uwodziciel / Führer und Verführer / reż. Joachim A. Lang, 135 min.

Organizatorzy:Dom
Norymberski
Instytut Goethego
Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu

Przy wsparciu:German-FilmsFundacja

Konrada Adenauera
Konsulat Generalny Niemiec w Krakowie
Konsulat Generalny Niemiec w Gdańsku
Niemiecka Centrala Turystyki

KF/materiały prasowe