Jak podkreślił wiceminister Bukowiec podczas sobotniego briefingu w Brzesku, wydanie decyzji środowiskowej dla nowej DK75 to pierwszy krok w kierunku budowy tej trasy o znaczeniu ponadregionalnym, ułatwiającym komunikację między Krakowem i Nowym Sączem, a także międzynarodowym, jako trasy prowadzącej dalej na Słowację.
Ten proces przygotowawczy do wydania decyzji środowiskowej trwał długo i nie był łatwy (…). Kolejne kroki to przygotowanie już projektu i dokumentacji
- zapowiedział wiceminister.
Budowa nowej Sądeczanki o długości blisko 50 km – zapowiedział Bukowiec - będzie realizowana etapami; w pierwszej kolejności zostaną zbudowane trzy odcinki niewzbudzające kontrowersji, a przy dwóch pozostałych uwzględniony zostanie głos samorządowy i społeczny.
Decyzja środowiskowa wydana przez RDOŚ dotyczy wariantu C, który został wskazany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jako preferowany.
Fot. Sławomir Wrona
Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski wskazał, że w wariancie tym trzy odcinki trasy: 3,6 km od obwodnicy Brzeska do granic gmin Brzesko i Gnojnik, 8,6 km od Iwkowej do Łososiny Dolnej, 9 km od Tęgoborza do Nowego Sącza mają wspólny przebieg z proponowanym przez niektóre lokalne samorządy wariantem A i nie wzbudzają kontrowersji.
Dlatego GDDKiA właśnie te trzy części trasy (45 proc. długości przyszłej sądeczanki) chce zrealizować w pierwszej kolejności. „Przetarg na projekt i budowę trzech odcinków planujemy ogłosić w 2028 roku, a budowa rozpoczęłaby się trzy lata później” - zapowiedział dyrektor GDDKiA.
Pozostałe dwa odcinki sądeczanki: 16,9 km na terenie gmin Gnojnik i Czchów oraz 9,2 km w gminie Łososina Dolna wzbudzają protesty strony samorządowej i mieszkańców. „Dlatego też po rozmowach m.in. z lokalnymi samorządami zdecydowaliśmy się na przygotowanie nowego wariantu przebiegu trasy na tych obszarach” - przekazał dyrektor.
GDDKIA dla tych odcinków planuje ogłosić przetarg na przygotowanie nowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i wykonanie Koncepcji programowej. Zadaniem wykonawcy będzie też uzyskanie decyzji środowiskowej. W każdym wniosku o wydanie decyzji środowiskowej muszą znaleźć się trzy warianty przebiegu – dwa istniejące (wariant A i C) oraz trzecie, kompromisowe rozwiązanie.
Przetarg na projekt i budowę tych dwóch odcinków GDDKiA planuje ogłosić w 2030 roku, a budowa rozpoczęłaby się w 2033 roku.
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad planuje, że odcinek DK75 Brzesko-Nowy Sącz będzie drogą klasy głównej przyspieszonej, z dwiema jezdniami, każda po dwa pasy ruchu.
Jak poinformował wiceminister, obecnie dobiega końca budowa pierwszego etapu nowej sądeczanki - tzw. łącznika brzeskiego, 3-kilometrowego odcinka zachodniej obwodnicy Brzeska, łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4. GDDKiA zapowiedziała, że udostępnienie tej drogi do ruchu planowane jest w styczniu 2025 r.
W 2021 roku oddany do użytku został most na Dunajcu w Kurowie k. Nowego Sącza, przez który w przyszłości ma przebiegać nowa DK75.