Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Z Mistrzejowic do centrum Krakowa w 8 minut. Na razie bez przesiadki w tramwaj czy samochód

  • Ola Sobczak
  • date_range Czwartek, 2024.12.12 16:58 ( Edytowany Czwartek, 2024.12.12 18:22 )
W niedzielę w Krakowie zaczną funkcjonować trzy nowe stacje kolejowe - Piastów, Kościelniki i Przylasek. To ukłon w stronę mieszkańców północnej i wschodniej części miasta, którym dojazd do centrum zajmuje obecnie wieczność. Nie jest jednak tak kolorowo, jak mogłoby się wydawać - przy nowych przystankach nie ma na razie żadnych parkingów, brakuje również dobrych dróg dojazdowych czy chodników. Czy władze Krakowa mają plan na poprawę tej sytuacji?

Przystanek Kraków Przylasek. Źródło: materiały prasowe PKP PLK

Jedynym planem miasta, który może poprawić dojazd do jednego z nowych przystanków, jest przedłużenie linii tramwajowej z istniejącej pętli na osiedlu Piastów. Sprawa ciągnie się od 2017 roku, kiedy miała zostać wydana decyzja środowiskowa. Została ona jednak zaskarżona i od tego czasu instytucje przerzucają się odpowiedzialnością. Nowy termin wydania decyzji to 31 stycznia przyszłego roku.
Jak będzie decyzja środowiskowa, będziemy się starali o umieszczenie tego projektu w wieloletniej prognozie finansowej. Zakładamy, że gdyby te pieniądze się rzeczywiście znalazły, to w roku 2025 moglibyśmy ogłosić przetarg na wykonanie projektu i dokumentacji
– wyjaśnia Dariusz Nowak z krakowskiego magistratu.
Przystanek Kraków Piastów. Źródło: materiały prasowe PKP PLK

Przystanek Kraków Piastów. Źródło: materiały prasowe PKP PLK

Przedłużenie linii tramwajowej do przystanku Kraków Piastów do jednak pieśń odległej przyszłości. Problem jest również z parkingiem Park and Ride, którego budowa w tym rejonie była początkowo rozważana. Niestety, nie udało się dojść do porozumienia z gminą Zielonki, bo to na jej terenie miałby powstać parking. W efekcie przystanek Kraków Piastów zostaje bez skomunikowania z pobliskimi osiedlami.
Nie będzie opłacało się podjeżdżać na pętlę, potem iść 10 minut. To nie będzie żaden zysk czasowy. Byłby zysk czasowy, gdyby te 4, 5 czy 6 przystanków dało się podjechać bezpośrednio na ten przystanek kolejowy, a później w 8 minut dojechać do centrum miasta, czy w inne rejony
– komentuje Michał Drewnicki, miejski radny z Nowej Huty.
Nieco lepiej przedstawia się sytuacja parkingowa przy przystanku w Kościelnikach. Tam powstaje 140 miejsc postojowych, zadaszenie dla rowerów oraz nowa zatoka autobusowa. Z parkingu będzie można jednak skorzystać dopiero w połowie przyszłego roku. Mieszkańcy zwracają uwagę na inny, istotny problem. Do przystanków Kościelniki i Przylasek prowadzą słabo oświetlone wąskie drogi bez chodników, co wręcz zniechęca do potencjalnego korzystania z kolei na wschodzie miasta.
Przystanek Kraków Kościelniki. Źródło: materiały prasowe PKP PLK

Przystanek Kraków Kościelniki. Źródło: materiały prasowe PKP PLK

Ten przystanek w Kościelnikach na przykład leży daleko od głównej drogi, czyli Igołomskiej. Tu też pojawia się pytanie, czemu nie zaprojektowano go dosłownie kawałek bliżej. To różnica tylko kilkuset metrów, ale byłby bliżej tej drogi, byłby z niej widoczny. To bardzo ułatwiłoby dojazd. A tak, konieczność jechania na około, zjeżdżania z głównej trasy, będzie kierowców zniechęcać. Pasażerowie słusznie zwracają uwagę na brak chodników. Może to jest coś, co da się naprawić, ale to powinno być gotowe pierwszego dnia, żeby wysłać mieszkańcom sygnał, że oto coś jest zrobione i to dobrze, od razu zachęcamy do używania
– ocenia Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa.
Zaznacza jednak, że budowa nowych stacji jest bez wątpienia pozytywna i ułatwi życie wielu krakowianom. Trzy nowe przystanki - Piastów, Kościelniki i Przylasek zaczną obsługiwać pociągi w najbliższą niedzielę.
Czas dojazdu do centrum będzie bezkonkurencyjny - podróż z przystanku Kraków Piastów do Krakowa Głównego zajmie 8 minut. Obecnie podczas korków najszybszą opcją jest tramwaj - z osiedla Piastów w rejon dworca dojedziemy równo w pół godziny.
Źródło: opracowanie własne
Autor:
Ola Sobczak

Opracowanie:
Łukasz Konatowicz

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (5)

T
Torri
2024-12-14
dolomedes: Jeśli chodzi o przystanek Piastów, to wcale nie jest w szczerym polu, nowe bloki, zarówno te po stronie Piastów jak i Bohaterów Września są rzut kamieniem. Jasne, przydałoby się przedłużyć linię tramwajową, fajnie byłoby jakby zrobili w końcu obiecywany Park&Ride (bo mowa o nim była wcześniej w kontekście przystanku kolejowego Batowice i a parkingu jak nie było, tak nie ma), ale i tak jest to spory krok do przodu.
M
Miejscowy
2024-12-14
Inwestycja na osiedlu Piastów miała być powiązana z parkingiem i dodatkowo miała być wykonana pętla autobusowa i tramwajowa obok tego peronu, a dokładnie obok bloku 67 dom budu
D
Debile
2024-12-13
Jak zwykle w Krakowie inwestycje projektowali debile ale za to kolesie Majchra
D
dolomedes
2024-12-13
"Z Pasta jestem": - zróbmy przystanki PKP w szczerym polu, ewentualnie między wielkim komunalnym cmentarzem i terenem przemysłowym (patrz PKP Lubocza, każdy marzy o spacerze w szarówkę lub o świcie przez/przy cmentarzu!); - nie oferujmy ŻADNEJ komunikacji publicznej dowożącej z terenów zaludnionych pasażerów PRZED godziną odjazdu pociągów; - ogłośmy sukces; - poczyńmy obserwację, że z przystanków nikt nie korzysta, - wyraźmy oburzenie, że mieszkańcy przyczyniają się do zapchania miasta i nie wpisują się w strategię komunikacji masowej; - zlikwidujmy połączenia, bo utrzymywanie pustych przystanków jest nierentowne; - kurtyna...
ZPJ
Z Piasta jestem
2024-12-12
Nie marudzić, to świetna wiadomość. Na razie i tak nie będzie moglo tak jeździć zbyt wiele pociągów, ale to ważny krok by stworzyć suuper kolej wokół Krakowa, więc to biadolenie że nie ma parkingów to typowe malkontenctwo. Ja się cieszę

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię