Transformacja Krakowskiego Biura Festiwalowego
Karolina Pietyra została dyrektorką Krakowskiego Biura Festiwalowego w 2022 roku. Podkreślała wtedy, że jej doświadczenie w zarządzaniu zmianami i wspieraniu rozwoju instytucji będzie kluczowe dla dalszego rozwoju instytucji. Transformacja okazała się jednak znacznie bardziej złożonym procesem, niż początkowo przewidywano. Choć wiele już osiągnięto, nadal pozostaje sporo do zrobienia.
W trakcie pracy okazało się, że jest to wielowątkowa sytuacja. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że jesteśmy w 80% realizacji procesu transformacji Krakowskiego Biura Festiwalowego – mówi Carolina Pietyrą.
Transformacja to proces intensywnych, zorganizowanych zmian, realizowanych według precyzyjnie określonej strategii. Rozwój natomiast jest bardziej organiczny i elastyczny, dostosowując się do bieżących potrzeb i okoliczności.
Transformacja zakłada dużo większy i bardziej dynamiczny poziom zmian, które są mocno zinstrumentalizowane. Operujemy jasnymi scenariuszami, które są wytyczane zgodnie ze strategią, tak żeby rzeczywiście dojść do jakiegoś punktu. Rozwój organizacji to są pewne większe cele, które oczywiście są rozłożone na mniejsze punkty. Niemniej w rozwoju jest większa otwartość na elastyczność, na bieżące odpowiadanie na potrzeby otoczenia – wyjaśnia Carolina Pietyra.
Pietyra zauważa, że zmiany polityczne, zarówno na poziomie centralnym, jak i lokalnym, mają istotny wpływ na politykę kulturalną miasta i działalność KBF. Nowe podejście do zarządzania kulturą w Krakowie obejmuje bardziej intencjonalne działania, które mają na celu przemyślenie i dostosowanie oferty kulturalnej do realnych potrzeb mieszkańców.
Nastąpiła zmiana optyki w związku ze zmianami politycznymi na poziomie centralnym. Obecna władza zwraca uwagę na trochę inne rzeczy niż poprzednia, co bezpośrednio wpływa na to, jak realizujemy politykę kulturalną miasta. Zmiana władzy w Krakowie również wpływa na to, jak myślimy o kulturze. Na pewno jest duża zmiana na poziomie samej naszej instytucji odnośnie tego, jak realizujemy nasze zadania i po co. Myślę, że przez ostatnie dwa lata udało się wypracować większy wpływ intencjonalny na to, co się wydarza w krakowskiej kulturze – mówi Carolina Pietyrą.
Dyrektorka instytucji podkreśla, że kluczowe dla KBF-u jest nieustanne zadawanie pytań o sens i cel realizowanych projektów kulturalnych. Chodzi o to, aby działania instytucji miały realny wpływ na społeczność i poprawiały dobrostan mieszkańców Krakowa. Proces ten wiąże się z otwartością na nowe pomysły i gotowością do przyjęcia niepowodzeń jako elementu procesu nauki i doskonalenia.