W programie koncertów poprowadzonych przez znanego z wnikliwych interpretacji wysoko cenionego austriackiego dyrygenta Saschy Goetzla, znalazły się dzieła trzech wybitnych kompozytorów. Koncerty otworzy młodzieńcza, żeby nie powiedzieć – dziecięca, bo napisana w wieku zaledwie 8 lat – Symfonia Es-dur, pierwsza w dorobku Wolfganga Amadeusa Mozarta, zapisana w katalogu Köchla pod numerem 16. Kolejnym dziełem zaprezentowanym podczas obu wieczorów będą Pieśni bez słów Felixa Mendelssohna, stanowiące podstawę literatury fortepianowej, natomiast także chętnie aranżowane na większe składy instrumentalne. Siedem spośród 48 Pieśni bez słów w opracowaniu na orkiestrę smyczkową i obój Andreasa Tarkmanna wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wraz z solistą, Arkadiuszem Krupą, wieloletnim pierwszym oboistą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a obecnie Sinfonii Varsovii.
Drugą część wieczorów zdominuje muzyka Gustava Mahlera. Usłyszymy bowiem jego IV Symfonię G-dur na sopran i orkiestrę (w partii solowej Aleksandra Blanik), dzieło skomponowane w latach 1899–1901, okresie niezwykle obfitym w występy Mahlera w charakterze dyrygenta, o czym świadczy około dwustu poprowadzonych w tych latach przez kompozytora koncertów w najważniejszych teatrach operowych i salach koncertowych Europy. „IV Symfonię Gustawa Mahlera (…) wykonywano znacznie chętniej, niż pozostałe. Stało się tak dlatego, że interpretując ten wysoce nowatorski utwór starano się odsłonić tylko jedną z jego warstw, tę w której pobrzmiewają wdzięczne melodie wyrosłe z ludowych pieśni. (…) gdy dokładnie odczytano wszystkie uwagi kompozytora umieszczone w partyturze, wówczas spod maski łagodności wyłoniły się nowe rysy dzieła: ostre, chwilami drapieżne, nierzadko naznaczone grymasem szyderstwa, ale niepozbawione przez to intymnego wdzięku” (Zbigniew Andrzej Zając). Symfonia ta uznana jest za domknięcie okresu poszukiwania przez Mahlera własnego języka dźwiękowego i prawdy twórcy, przesyconej ironią i głęboko pesymistyczną refleksją. O tym i innych dziełach Gustava Mahlera, a także o pracy interpretacyjnej dyrygenta porozmawiać będzie można z Saschą Goetzlem podczas Dyskusyjnego Klubu Muzycznego bezpośrednio przed sobotnim koncertem. Spotkanie zatytułowane „Mahler: autoportret ze śmiercią przygrywającą na skrzypcach" poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. Wstęp wolny.
- A
- A
- A
Mozart, Mendelssohn i Mahler w interpretacji Saschy Goetzla
Abonamentowe koncerty symfoniczne Filharmonii Krakowskiej – w piątek, 1 marca 2024 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 2 marca br. o godz. 18.00 – wypełnią trzy dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna i Gustava Mahlera w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Saschy Goetzla. Z samym zaś dyrygentem będzie można podyskutować o wybitnej twórczości ostatniego ze wspomnianych kompozytorów, Gustava Mahlera, podczas Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra” – w sobotę o godz. 16.30. Rozmowę poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz.Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
21:35
Wypadek na stacji paliw w Krakowie. Doszło do wycieku gazu
-
17:56
Krakowscy uczniowie od poniedziałku będą mieli swojego rzecznika
-
16:51
Bartosz Kopacz: Nie przyszedłem do Niecieczy odcinać kupony
-
15:30
"Ręce precz od naszych dzieci" - w Krakowie protestowano przeciwko edukacji zdrowotnej
-
15:29
Tarnowscy szczypiorniści udanie rozpoczęli rundę rewanżową
-
13:06
Czym jest dziś Conradowskie jądro ciemności? Profesor filozofii: Tym samym – agresją wobec obcości
-
12:46
Zimowa aura przyciągnęła turystów do Krynicy i na stoki narciarskie
-
11:55
Szykują się utrudnienia dla kierowców, mieszkańcy Szczurowej zapowiadają protest
-
11:20
Krakowski Rynek Główny w bieli
-
10:55
Wielki sukces Muszyny. Liczby mówią same za siebie
-
09:23
Rośnie zagrożenie lawinowe. "Te miejsca należy traktować jako szczególnie niebezpieczne"
-
09:02
Jak zdobyć uprawnienia budowlane?
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze