19.12.2021, godz. 17:00

Kraków, Kościół oo. Pijarów, ul. Pijarska 2

 

Warto pamiętać, że rodzina Bachów przez prawie dwieście lat miała istotny wkład w kształtowanie historii niemieckiej muzyki. Pochodziło z niej ponad 50 znanych muzyków i kilku ważnych kompozytorów, z których największe uznanie zdobył wprawdzie Johann Sebastian, ale dokonania innych członków tego znamienitego rodu są równie doniosłe.

Obok kompozycji Jana Sebastiana Bacha w koncercie usłyszymy utwory Johanna Christopha Bacha, organisty w kaplicy zamkowej w Arnstadt i klawesynisty kapeli dworskiej w Eisenach; Johanna Michaela Bacha, organisty w kościele w Gehren i stryjecznego dziadka Jana Sebastiana, a także Johanna Ludwiga Bacha, kantora i kapelmistrza kapeli na dworze w Meiningen. Kompozycje rodu Bachów uzupełnią utwory Heinricha Schütza - niemieckiego kompozytora i organisty stawianego na równi z Claudio Monteverdim.

Koncert wypełni muzyka związana z okresem adwentu oraz kompozycje bożonarodzeniowe niemieckiej szkoły przedbachowskiej.  Zabrzmi zatem tradycyjne, adwentowe, pełne nadziei wołanie Rorate coeli („Niebiosa spuście rosę”) opracowane przez Heinricha Schütza jak również kompozycje świąteczne do słów Marcina Lutra: Nun komm, der Heiden Heiland - hymn na I niedzielę adwentu i jedna z najpopularniejszych kolęd niemieckich Vom Himmel hoch, której wybrane wersety posłużyły Johannowi Christophowi Bachowi do skomponowania motetu Merk auf, mein Herz, merk auf. 

Gatunkiem, który zdominuje koncert jest właśnie motet – jedna z najstarszych form wielogłosowej muzyki wokalnej, uprawiana od XIII do XIX wieku. Choć w średniowieczu był on utworem wielotekstowym (zawierał różne teksty w różnych głosach) i podejmował zarówno tematykę religijną i świecką, w renesansie ustaliła się jego klasyczna forma jako utworu z jednym tekstem, wyłącznie religijnym. Barokowe motety kontynuowały klasyczną formę, związaną z przekazem religijnym, rozwijając się jednak w koncertującą formę nie tylko wokalną, ale wokalno-instrumentalną. Podczas koncertu zabrzmią – zgodnie z barokową regułą varietas – zarówno motety solistyczne jak i formy wokalno-instrumentalne. Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będą znakomici instrumentaliści: Andrzej Zawisza na pozytywie oraz Bartosz Kokosza na wiolonczeli barokowej, których kunszt podziwiać będzie można również w ich solowych prezentacjach podczas koncertu.

Koncert zabrzmi w niezwykłych wnętrzach krakowskiego, barokowego kościoła ojców Pijarów. Bo czy można sobie wyobrazić lepsze miejsce do śpiewania (i słuchania) utworów, u których podstawy tkwi muzyczna rozmowa z Bogiem?

 

WYKONAWCY:

Chór Polskiego Radia

Andrzej Zawisza – pozytyw

Bartosz Kokosza – wiolonczela barokowa

 

Soliści:

Magdalena Jaworek

Adam Kawa

Krzysztof Michalski

Adam Radnicki

Dorota Strączek

Aleksandra Szerocka

Stanisław Zyskowski

Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygent

 

PROGRAM:

Johann Sebastian Bach:

Prelude z III Suity wiolonczelowej C-dur

Wir glauben all an einen Gott

Sarabande z III Suity wiolonczelowej C-dur

 

Johann Michael Bach:

Herr, ich warte auf dein Heil

Fürchtet euch nicht

Sei, lieber Tag, willkommen

 

Johann Christoph Bach:

Wie schön leuchtet der Morgenstern

Lieber, lieber Herr Gott

Merk auf, mein Herz, merk auf

 

Heinrich Schütz:

Rorate coeli

Nun komm, der Heiden Heiland

Nun komm, der Heiden Heiland

 

Johann Ludwig Bach:

Unsere Trübsal

 

Koncert Chóru Polskiego Radia został zrealizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Fundację Chór Polskiego Radia-Kraków ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego