Premiera spektaklu Krakowskiego Teatru Tańca pt. ‘‘Duży Książę’’   

“Duży Książę” to spektakl inspirowany słynną opowieścią Antoine de Saint-Exupéry o Małym Księciu. Widowisko stworzone na styku teatru tańca, działań multimedialnych i teatru plenerowego jest metaforyczną opowieścią o tym, co mogłoby się stać, gdyby Mały Książę dorósł. Na początku swojej opowieści pilot, mówi, że “to bardzo przykre zapomnieć przyjaciela.” Twórcy i twórczynie spektaklu zastanawiają się, czy jeżeli można zapomnieć przyjaciela, to czy można również zapomnieć również siebie. Przecież “wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi, ale niewielu z nich pamięta o tym”.

Duży Książę powraca do miejsc, które już wcześniej odwiedził, jednak z trudem je rozpoznaje. Wszystko wygląda tu teraz tak samo znajomo, jak obco. Ponownie spotyka różę, lisa, latarnika i innych. Nie wie jednak, czy to jego pamięć ich zmieniła, czy zmienił ich czas. Jego podróż jest powtórzeniem tej poprzedniej, ale z perspektywy dorosłego mężczyzny, który targany kryzysem wieku średniego, podejmuje próbę ocalenia swoich dziecięcych marzeń i wrażliwości na świat. 

“Duży Książę” to opowieść skierowana zarówno do dużych książąt i księżniczek, ale także ci mali i mniejsi, dzięki jej widowiskowej formie, odnajdą się w niej doskonale.

 

KRAKOWSKI TEATR TAŃCA

"Duży Książę"

Reżyseria: Eryk Makohon, Wojciech Faruga

Animacja: Klaudia Ptasińska-Wajda

Choreografia: Eryk Makohon oraz zespół

Asystentka choreografa: Agata Jędrzejczak

Dramaturgia: Wojciech Faruga

Kostiumy:  Sylwester Krupiński

Scenografia:  Eryk Makohon

Występują: Agata Jędrzejczak, Paweł Łyskawa, Patrycja Marszałek, Martyna Mazurek, Natalia Myczewska, Magda Niedzielska (Skowron)

Koordynacja techniki: Szymon Pater

Produkcja: Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca  

Współpraca:  Teatr KTO, Teatr Polski w Bydgoszczy, Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie

 

Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 

Krakowski Teatr Tańca powraca po kilku latach na ULICĘ z premierą spektaklu pt. "Duży Książę", inspirowanym powiastką filozoficzną, autorstwa Antoine'a de Saint-Exupéry'ego pt. "Mały Książę". Historia chłopca odwiedzającego kolejne planety i odkrywającego siebie samego, niezmiennie urzeka prostotą i szczerością. Ta poetycka opowieść, pełna metaforyki i fantastycznych postaci przetransponowana zostanie na ruch i gest, a także scenografię multimedialną.

Tematyka spektaklu, inspirowanego "Małym Księciem", wynika poniekąd z niełatwej rzeczywistości. Samotność i izolacja, potrzeba bliskości to leitmoivy powieści. Przewrotność tytułu, oprócz oczywistego nawiązania do tytułu książki, sugeruje kolejny etap życia, etap dorosłego już księcia. Księcia współczesnego, który dorósł, ale czy świat zmienił się razem z nim, czy on zmienił się razem ze światem?

W spektaklu wezmą udział tancerze, współpracujący z Krakowskim Teatrem Tańca. Premiera spektaklu odbędzie się na Rynku Głównym w Krakowie, w 8,9 i 10 lipca 2022 roku,  w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych ULICA.  

 

Krakowski Teatr Tańca powstał w 2008 roku, jako kontynuacja i rozszerzenie działającej od 1996 roku, nieformalnej GRUPYboso. Liderami Teatru są Eryk Makohon i Paweł Łyskawa. Teatr od wielu lat aktywnie działa w przestrzeni kultury. To najdłużej i najintensywniej działająca krakowska organizacja, produkująca spektakle taneczne, edukująca i wspierająca rozwój i promocję tańca współczesnego. Teatr jest dostrzegany i doceniany w całej Polsce, a także w Europie. Jako partner i organizator wielu wydarzeń edukacyjnych i artystycznych działa niezwykle aktywnie. Od 25 lat Teatr konsekwentnie tworzy własny model funkcjonowania oparty na współpracy i wymianie energii, zarówno z artystami, jak i lokalnymi społecznościami. Liderzy Teatru dążą do regularnego wsparcia młodych twórców, udostępniając wypracowane przez siebie narzędzia (takie jak dostęp do studia tanecznego, działań promocyjnych, formy prawnej itp.) umożliwiające działania twórcze. Artyści związani z Krakowskim Teatrem Tańca dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z lokalnymi społecznościami. Konsekwentnie budowany w ten sposób system stymuluje zarówno środowisko twórcze, jak i grupę odbiorców sztuki, także angażowanej w jej wytwarzanie i propagowanie, poprzez działania partycypacyjne organizowane przez Teatr.

 

 

TWÓRCY

Eryk Makohon – choreograf, twórca i lider Krakowskiego Teatru Tańca, wykłada na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, na Wydziałach Teatru Tańca oraz Reżyserii Dramatu. Twórca kilkudziesięciu spektakli i wielu projektów o charakterze edukacyjnym. Jest absolwentem podstawowej i średniej szkoły muzycznej, architektury na Politechnice Krakowskiej oraz studiów teorii tańca na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2017 r. Jako tancerz współpracował ze Śląskim Teatrem Tańca i jego twórcą, Jackiem Łumińskim. Jest twórcą i kuratorem programu "Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń", realizowanego w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie. Od wielu lat współpracuje z teatrem miejskim KTO, tworząc choreografie do spektakli ulicznych oraz scenicznych. Jego spektakle były pokazywane i nagradzane na całym świecie. Rozwija własne projekty edukacyjne oraz programy wspierające młodych choreografów.

Wojciech Faruga – reżyser teatralny, scenarzysta, scenograf. Studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, a także w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK. Swoje spektakle realizował m.in. Teatrze Polskim w Bielsku Białej, Teatrze Polskim im. Konieczki w Bydgoszczy, Teatrze im. Jaracza w Łodzi, Teatrze Powszechnym im. Hübnera w Warszawie, Teatrze Śląskim im. Wyspiańskiego w Katowicach, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Royal District Theatre w Tbilisi, w Teatrze Narodowym w Warszawie i w wielu innych. Laureat Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w Warszawie, Worldfest Independent Film Festival w Houston. W sezonie 2020/2021 objął stanowisko dyrektora Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki  w Bydgoszczy.

Klaudia Pasińska – Wajda -  Absolwentka scenografii na  Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Brała udział w kilkunastu etiudach w charakterze scenografa i kostiumografa, współpracując ze Szkołą Filmową w Łodzi, WRiTv Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz AMA Film Academy w Krakowie. Od 2019 r. pracuje jako Grafik w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Wśród uprawianych przez nią dziedzin artystycznych znajduje się animacja 2D oraz 3D, rysunek, malarstwo digitalowe, grafika reklamowa, tkanina artystyczna. Jej animacja „Czarodzielnica” była prezentowała na licznych festiwalach animacji w kraju i za granicą. W 2021r. zdobyła nagrodę w kategorii teledysk w New Chitose Airport International Animation Festival w Japonii.

Sylwester Krupiński - Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Tkaniny i Ubioru. W 2007 roku otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za kolekcję "Salonowy Kubizm". Finalista konkursu "Nokia Trends Lab". Projektuje kostiumy do spektakli teatralnych. Jego projekty pojawiły się, między innymi, na łamach tygodnika "Wysokie Obcasy" i magazynu "Viva! Moda". Realizuje własne kolekcje ubiorów.

Paweł Łyskawa – tancerz oraz lider Krakowskiego Teatru Tańca. Absolwent Wydziału Teatru Tańca AST w Krakowie oraz wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jako koordynator i realizator projektów współpracował z wieloma instytucjami i zespołami w kraju i zagranicą. Jest autorem wielu wydarzeń tanecznych o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym. Od 2018 roku programuje wspólnie z Erykiem Makohonem cykl prezentacji pt. „Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń” w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. Stypendysta Miasta Krakowa (w dziedzinie animacji i edukacji kulturalnej w 2018 roku) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w 2020 roku). Jako tancerz współpracował z polskimi i zagranicznymi twórcami.

Martyna Mazurek - absolwentka psychologii stosowanej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od czterech lat adeptka Krakowskiego Teatru Tańca. W 2021 roku tańczyła w spektaklu „White Rabbit” w chor. Agaty Jędrzejczak (produkcja Krakowski Teatr Tańca), który finansowany był z Instytutu Teatralnego w ramach programu „OFF Polska”. W 2022 roku była częścią obsady w dwóch projektach Krakowskiego Teatru Tańca - "Dziesięć uczuć" w reż. Pawła Łyskawy oraz "Nerwowe komórki" w chor. Agaty Jędrzejczak.

Magda Niedzielska (Skowron) ukończyła Choreografię i Teorię Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Pedagogikę Tańca na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Absolwentka studiów podyplomowych z Zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie współpracuje z Krakowskim Teatrem Tańca, gdzie jest tancerką, pedagożką i współautorką projektów artystycznych i edukacyjnych. Brała udział w międzynarodowym programie w Kibbutz Contemporary Dance Company w Izraelu oraz była tancerką Elephant in the Black Box Junior Dance Company w Madrycie. Dwukrotna laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa oraz Stypendium MKiDN w programie „Kultura w sieci”, a także programu NIMiT „Wspieranie aktywności międzynarodowej”.

Agata Jędrzejczak - absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (AST Kraków). Stypendystka Wydziału Teatru Tańca (Bytom) oraz Kibbutzim Collage (Tel-Awiw). Uczestniczyła w programie edukacyjnym prowadzonym na HaKibbutzim College of Education, Technology and The Arts w Tel-Avivie. W 2020 ramach rezydencji „Młodzi kreatorzy wrażeń” zorganizowanej przez Krakowski Teatr Tańca oraz Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka zrealizowała wraz z Mateuszem Bogdanowiczem spektakl "Samotne pieśni”. W 2021 stworzyła solowy projekt  „Projekcje ruchowe” w ramach Rezydencji „Pokolenie PS” w Przestrzeniach Sztuki Katowice. Jest autorką spektaklu „White Rabbit”, który powstał w ramach Programu OFF Polska. Od 2020 regularnie prowadzi zajęcia z tańca współczesnego w grupach Adeptów Krakowskiego Teatru Tańca.

Patrycja Marszałek - studentka IV roku aktorstwa Akademii Sztuk Teatralnych na wydziale Teatru Tańca. Ukończyła XXX Liceum Ogólnokształcące w klasie taneczno-teatralnej. Brała udział w licznych warsztatach, między innymi z Iwoną Olszowską czy Jackiem Owczarkiem. Obecnie występnuje w dwóch spektaklach dyplomowych: "Mokosz" w reżyseriii Eryka Makohona i "Do jutra, do jutra!" w reżyserii Macieja Sajura oraz w spektaklu Teatru OdRuchu pod tytułem "karma." w reżyserii Michała Miszy Czornego oraz Moniki Szydłowieckiej.

Natalia Myczewska - ukończyła pedagogikę tańca na wydziale artystycznym na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Obecnie studentka IV roku Wydziału Teatru Tańca, Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Kształciła się pod okiem m.in. Minka- Marie Heiss, Jarka Cemerek, Sylwii Hefczyńskiej-Lewnadowkskiej, Iwony Olszowskiej. Obecnie występuje w spektaklach "Do jutra, do jutra" w reż. Macieja Sajura oraz "Mokosz" w reż. Eryka Makohona. Pasjonuje się tangiem argentyńskim, regularnie prowadzi zajęcia z tańca współczesnego i świadomości ciała dla różnych grup wiekowych.