Kalendarz wydarzeń:

29 października 2022 (sobota), godz. 19.00

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26

Recital inauguracyjny

Dariusz Bąkowski-Kois (Kraków)

 2 listopada 2022 (środa), godz. 19.00

Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23

Tobias Horn (Stuttgart/Niemcy)

3 listopada 2022 (czwartek), godz. 10.00

Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, sala 404

Międzynarodowa sesja naukowa Niemiecka organowa muzyka dawna: kompozytorskie tradycje stylistyczne i dziedzictwo organmistrzowskie /w 300. rocznicę śmierci Johanna Kuhnaua (1660-1722)
i Johanna Adama Reinckena (1643-1722)/

Referaty: Tobias Horn, Johan Hermans, Henk de Vries, Marcin Szelest, Krzysztof Urbaniak

3 listopada 2022 (czwartek), godz. 19.00

Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23

Henk de Vries (Groningen/Holandia)

4 listopada 2022 (piątek), godz. 20.00

Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15

Johan Hermans (Hasselt/Belgia)

5 listopada 2022 (sobota), godz. 19.00

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26

Recital laureata I nagrody VIII Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. prof. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie

Bartłomiej Maziarz (Kraków)

6 listopada 2022 (niedziela), godz. 20.00

Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15

Krzysztof Urbaniak (Łódź)

7 listopada 2022 (poniedziałek), godz. 19.00

Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, sala 404

Koncert César Franck (1822-1890) w 200. rocznicę urodzin w wykonaniu studentów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Weronika Karolczuk, Piotr Michalik, Mikołaj Tokarczyk, Filip Konieczny, Adam Widziński

8 listopada 2022 (wtorek), godz. 19.00

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26

Tadeusz Barylski (Częstochowa)

9 listopada 2022 (środa), godz. 19.00

Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23

Koncert finałowy

Veronika Miecznikowska (Mannheim/Niemcy) – skrzypce

Tytus Miecznikowski (Lugano/Szwajcaria) – wiolonczela

Marcin Szelest (Kraków) – organy 

-

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny

Program festiwalu może ulec zmianom.

Aktualne informacje zamieszczane będą na stronie

www.krakowskieforum.pl

 

Organizatorzy Zaduszek Organowych poświęconych pamięci prof. Jana Jargonia pragną,
aby to wydarzenie muzyczne w wykonaniu wybitnych muzyków, a wśród nich uczniów Profesora wpisywało się trwale w kalendarium dóbr kulturalnych naszego miasta.

-

Przyświeca nam również cel przybliżenia znakomitej postaci Profesora, Krakowianina z wyboru, który szczególne zasługi odniósł jako wybitny wykonawca muzyki organowej w kraju i za granicą. Bardzo ważnym nurtem Jego dokonań było także budownictwo organowe. Jego działalność na tym polu generalnie polepszyła stan instrumentarium na terenie Krakowa i całej Polski. Biorąc pod uwagę miarę
i wielkość osiągnięć prof. Jana Jargonia pragniemy, aby Zaduszki Organowe były wyrazem naszej pamięci o Nim. Składamy serdeczne podziękowania wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do realizacji naszych działań.

-

KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE FESTIWALU:

Prof. dr hab. Mirosława Semeniuk-Podraza

Prof. dr hab. Dariusz Bąkowski-Kois

Maciej Szubra

Jan Jargoń

ur. 23 czerwca 1928 r., zm. 31 października 1995 r.

 

Studia muzyczne ukończył w krakowskiej PWSM w roku 1956 w zakresie gry na organach
(w klasie prof. B. Rutkowskiego) oraz kompozycji (w klasie St. Wiechowicza). Już w czasie studiów wyróżniał się swym talentem muzycznym. W roku 1950 został laureatem I Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Bachowskim w Poznaniu. Koncertował w kraju, a następnie za granicą (Austria, Bułgaria, Czechosłowacja, Dania, Francja, Hiszpania, Niemcy, ZSRR, Szwajcaria, Węgry). Był jurorem w wielu konkursach organowych krajowych i międzynarodowych. Dokonał licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Od roku 1956 datuje się Jego praca w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie zdobywał kolejno wszystkie stopnie naukowe, uwieńczone stanowiskiem profesora zwyczajnego
w 1987 roku.

Nie sposób w kilku słowach przedstawić całego ogromu pracy Profesora i jej efektów.
Jan Jargoń należał do czołowych polskich pedagogów. Wychował liczną grupę organistów wirtuozów, znanych oraz cenionych w Polsce i na świecie. Pełniąc funkcję kolejno dziekana
i prorektora, a przede wszystkim kierownika Katedry Organów Akademii Muzycznej
w Krakowie, przyczynił się do nadania wysokiej rangi artystycznej Uczelni oraz jej znaczenia w Europie. Swoją działalnością koncertową propagował polską muzykę, a także twórczość kompozytorów krakowskich. Jan Jargoń prowadził szereg festiwali o randze międzynarodowej, a wśród nich krakowski festiwal Dni Muzyki Organowej od roku 1966.

Godne uwagi i podziwu są dokonania Profesora w dziedzinie budownictwa organowego, ochrony zabytkowych organów i projektowania nowych instrumentów. Przyczynił się do tego, iż w 1970 roku wydana została bardzo ważna ustawa o ochronie zabytkowych organów w Polsce, dzięki której –
z inicjatywy Profesora – w 1971 roku powstała Pracownia Konserwacji Zabytkowych Organów przy PKZ-tach w Krakowie. Będąc stałym jej konsultantem, przyczynił się do uratowania i przywrócenia świetności najcenniejszym zabytkowym organom w Polsce, m.in. w Jędrzejowie, Kazimierzu nad Wisłą, Orawce czy Olkuszu, a także w Krakowie w kościele św. Mikołaja, Bazylice OO. Paulinów „Na Skałce”, Bazylice Mariackiej, Bazylice OO. Karmelitów „Na Piasku”. Był autorem wielu projektów brzmieniowych nowych instrumentów w Akademii Muzycznej w Krakowie, w Filharmonii Krakowskiej, w kościele OO. Salezjanów na Dębnikach, w Arce Pana w Nowej Hucie – Bieńczycach, w Mistrzejowicach i wielu innych. Jego działalność na tym polu radykalnie polepszyła stan instrumentarium na terenie Krakowa i archidiecezji krakowskiej.

Wspomnieć należy również Jego nieustanną troskę o podniesienie poziomu wykonawstwa muzyki liturgicznej oraz znaczenia samego organisty w kościele. Wśród szerokiej działalności prof. Jana Jargonia nie można pominąć Jego poważnych dokonań kompozytorskich, które wzbogaciły współczesną polską literaturę muzyczną.  

Za swą działalność i znakomite rezultaty w obszarze pedagogiki muzycznej i polskiej kultury został uhonorowany trzykrotnie nagrodą Ministra Kultury, Krzyżem Kawalerskim Polonia Restituta, Nagrodą Miasta Krakowa oraz tytułem Zasłużonego Nauczyciela.

29 października 2022 (sobota), godz. 19.00

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26

Recital inauguracyjny

Dariusz Bąkowski-Kois (Kraków)

PROGRAM

Johann Kuhnau (1660-1722) /w 300. rocznicę śmierci/

Biblische Sonaten: Suonata sesta in Es La Tomba di Giacob / Nagrobek Jakuba

            I. Cierpienie dzieci Jakuba przy łożu umierającego ojca, nieco złagodzone przez ojcowskie błogosławieństwo

            II. Ich myśli o skutkach śmieci Jakuba

            III. Podróż z Egiptu do Ziemi Kanaan

            IV. Pogrzeb Izraela. Lament żałobników

            V. Ich pocieszenie

Ferenc Liszt (1811-1886)

            Trauerode

Stanisław Moniuszko (1819-1872) /w 150. rocznicę śmierci/

            Za umarłych

César Franck (1822-1890) /w 200. rocznicę urodzin/

Pièces posthumes / L'Organiste II

            XLIV. Offertoire H-dur FWV 24/30, CFF 95

            III. Élévation A-dur FWV 24/3, CFF 93

            XXXIX. Offertoire d-moll FWV 24/25, CFF 57

            XLI. Sortie D-dur FWV 24/27, CFF 94

 

2 listopada 2022 (środa), godz. 19.00

Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23

Tobias Horn (Stuttgart/Niemcy)

 

PROGRAM

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Komm, Gott Schöpfer, Heiliger Geist BWV 667
(in organo pleno/con pedale obbligato; aus der Leipziger Originalhandschrift)

Jean Titelouze (1563-1633)

Veni Creator (4 Verseti)

Matthias Weckmann (1616-1674)

Fantasia in d

Magnificat Secundi Toni
(primus versus à 5; secundus versus à 4 auff 2 Clavir; tertius versus à 5; quartus versus à 6)

Johann Sebastian Bach

Fuga sopra il Magnificat BWV 733

Jan Pieterszoon Sweelinck (1561-1621)

Fantasia cromatica SwWV 258

Vater unser im Himmelreich (4 variatie: à 4 voc.; à 4 voc. Coral in cantu; à 4 voc. Coral in cantu colloratus; à 4 voci coral in Basso colloratus)

 

Georg Böhm (1661-1733)

Vater unser im Himmelreich (à 2 Claviers et Pedal)

 

Johann Sebastian Bach

Fantasia super Komm, heiliger Geist, Herre Gott BWV 651
(in organo pleno/il canto fermo nel pedale; aus der Leipziger Originalhandschrift)

 

3 listopada 2022 (czwartek), godz. 10.00

Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, sala 404

 

Międzynarodowa sesja naukowa Niemiecka organowa muzyka dawna: kompozytorskie tradycje stylistyczne i dziedzictwo organmistrzowskie /w 300. rocznicę śmierci Johanna Kuhnaua (1660-1722) i Johanna Adama Reinckena (1643-1722)/

Referaty: Tobias Horn, Johan Hermans, Henk de Vries, Marcin Szelest, Krzysztof Urbaniak

 

PROGRAM

10.00 – otwarcie sesji

10.10 – Johan Hermans (Hasselt/Belgia); Johann Pachelbel – a pioneer of Bach?

10.50 – Tobias Horn (Stuttgart/Niemcy); Between 1680 and 1730: BWV 548 and Northern Germany. Some maybe unknown remarks on synthesis and reusing (or recycling) in the late work of a polyglot-thinking Master from Thuringia

11.30 – Marcin Szelest (Kraków); Pelplińskie przekazy północnoniemieckich fantazji chorałowych

12.10 – Henk de Vries (Groningen/Holandia); The Dutch echo in Hamburg

12.50 – Krzysztof Urbaniak (Łódź); XVI-wieczne wskazówki registracyjne z kościoła NMP w Szczecinie − nowe dokumenty do działalności organmistrza Jacoba Scherera (†1574)

3 listopada 2022 (czwartek), godz. 19.00

Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23

Henk de Vries (Groningen/Holandia)

 

PROGRAM

Heinrich Scheidemann (ca. 1595-1663)

Benedicam Domino (intawolacja motetu H. Praetoriusa)

Kyrie ultima (3 wersety)

 

Samuel Scheidt (1587-1654)

Warum betrubst du dich mein Herz SSWV 106 (5 wariacji)

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

III Partita na skrzypce solo BWV 1006 (opr. na ped. solo G.H. Wagner)

            V. Bourrée

 

Jacob Praetorius (1586-1651)

Magnificat primi toni (2 wersety)

 

Jan Pieterszoon Sweelinck (1561-1621)

Echo-fantasia in a (eolska) SwWV 275

 

Anonymus (prawd. Thomas Preston, †1563)

Upon La Mi Re

 

Henk de Vries (*1979)

Improwizacja La Mi Re

 

Georg Böhm (1661-1733)

Vater unser im Himmelreich

Praeludium in d

4 listopada 2022 (piątek), godz. 20.00

Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15

 

Johan Hermans (Hasselt/Belgia)

 

PROGRAM

Johann Pachelbel (1653-1706)

Praeludium in d P 407

Ciacona in d P 41

Nun komm' der Heiden Heiland P 386

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Nun komm' der Heiden Heiland BWV 659

An Wasserflüssen Babylon BWV 653

Jesu bleibet meine Freude (z kantaty BWV 147, transkr. M. Duruflé)

Ertöt uns durch dein Güte (z kantaty BWV 22, transkr. M. Duruflé)

 

John Stanley (1712-1789)

Voluntary in a op. 7 nr 8

            Andante staccato

            Allegro

            Adagio

            Fugue

 

Niccolò Moretti (1763-1821)

Sonata ad uso ouverture

 

Ferenc Liszt (1811-1886)

Ave Maria  (wg Jacoba Arcadelta)

 

Félix-Alexandre Guilmant (1837-1911)

Marche religieuse (nt. Haendla) op. 15 nr 2

 

5 listopada 2022 (sobota), godz. 19.00

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26

 

Recital laureata I nagrody VIII Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. prof. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie

Bartłomiej Maziarz (Kraków)

PROGRAM

Charles Tournemire (1870-1939)

Symphonie Sacrée op. 71

 

Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901)

XVIII Sonata A-dur op. 188

            I. Phantasie. Grave

            II. Capriccio. Agitato

            III. Idylle. Andantino pastorale

            IV. Finale. Con moto

 

6 listopada 2022 (niedziela), godz. 20.00

Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15

 

Krzysztof Urbaniak (Łódź)

 

PROGRAM

Johann Sebasian Bach (1685-1750)

Ricercar à 3 BWV 1079/I (Musikalisches Opfer)

Johann Adam Reincken (1643-1722)

Toccata in G

 

Johann Sebastian Bach

Passacaglia c-moll BWV 582

Wo Gott der Herr nicht bei uns hält BWV 1128

 

Franz Danksagmüller (*1969)

Cantio imitatione Tremula Organi

 

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

Allegro [Chorał i Fuga] d-moll

 

7 listopada 2022 (poniedziałek), godz. 19.00

Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, sala 404

 

Koncert César Franck (1822-1890) w 200. rocznicę urodzin w wykonaniu studentów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Weronika Karolczuk, Piotr Michalik, Mikołaj Tokarczyk, Filip Konieczny, Adam Widziński

PROGRAM

César Franck (1822-1890)

Pièce héroȉque FWV 37, CFF 104

Weronika Karolczuk

Chorał h-moll FWV 39, CFF 106

Piotr Michalik

Pastorale op. 19, FWV 31, CFF 99

Mikołaj Tokarczyk

Prière op. 20, FWV 32, CFF 100

Filip Konieczny

Final op. 21, FWV 33, CFF 101

Adam Widziński

8 listopada 2022 (wtorek), godz. 19.00

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26

Tadeusz Barylski (Częstochowa)

 

PROGRAM

César Franck (1822-1890)

Fantazja A-dur FWV 35, CFF 102

Tadeusz Machl (1922-2003)

15 Poematów Różańcowych

            I. Zwiastowanie Najświętszej Maryji Panny

            II. Nawiedzenie

            XV. Ukoronowanie Najświętszej Maryji Panny

Maurice Duruflé (1902-1986)

Suita op. 5

            I. Prélude

            II. Sicilienne

            III. Toccata

 

Tadeusz Barylski (*1989)

Trzy improwizacje In memoriam na tematy gregoriańskie

            I. Introit: Requiem Aeternam

            II. Salve Regina

            III. In paradisum

9 listopada 2022 (środa), godz. 19.00

Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23

Koncert finałowy

 

Veronika Miecznikowska (Mannheim/Niemcy) – skrzypce

Tytus Miecznikowski (Lugano/Szwajcaria) – wiolonczela

Marcin Szelest (Kraków) – organy

PROGRAM

Johann Adam Reincken (1643-1722)

Praeludium in G

Holländische Nachtigall

Toccata in g

Zoltán Kodály (1882-1967)

Duet d-moll na skrzypce i wiolonczelę op. 7

            I. Allegro serioso, non troppo

            II. Adagio. Andante

            III. Maestoso e largamente, ma non troppo lento. Presto

Johann Kuhnau (1660-1722)

Praeludium in G

Praeludium in d (Neuer Clavier Übung Andrer Theil, Lipsk 1695)

Sonata aus dem B (Neuer Clavier Übung Andrer Theil, Lipsk 1695)

Praeludium alla breve