Kalendarz wydarzeń:
29 października 2022 (sobota), godz. 19.00
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26
Recital inauguracyjny
Dariusz Bąkowski-Kois (Kraków)
2 listopada 2022 (środa), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23
Tobias Horn (Stuttgart/Niemcy)
3 listopada 2022 (czwartek), godz. 10.00
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, sala 404
Międzynarodowa sesja naukowa Niemiecka organowa muzyka dawna: kompozytorskie tradycje stylistyczne i dziedzictwo organmistrzowskie /w 300. rocznicę śmierci Johanna Kuhnaua (1660-1722)
i Johanna Adama Reinckena (1643-1722)/
Referaty: Tobias Horn, Johan Hermans, Henk de Vries, Marcin Szelest, Krzysztof Urbaniak
3 listopada 2022 (czwartek), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23
Henk de Vries (Groningen/Holandia)
4 listopada 2022 (piątek), godz. 20.00
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15
Johan Hermans (Hasselt/Belgia)
5 listopada 2022 (sobota), godz. 19.00
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26
Recital laureata I nagrody VIII Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. prof. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie
Bartłomiej Maziarz (Kraków)
6 listopada 2022 (niedziela), godz. 20.00
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15
Krzysztof Urbaniak (Łódź)
7 listopada 2022 (poniedziałek), godz. 19.00
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, sala 404
Koncert César Franck (1822-1890) w 200. rocznicę urodzin w wykonaniu studentów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Weronika Karolczuk, Piotr Michalik, Mikołaj Tokarczyk, Filip Konieczny, Adam Widziński
8 listopada 2022 (wtorek), godz. 19.00
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26
Tadeusz Barylski (Częstochowa)
9 listopada 2022 (środa), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23
Koncert finałowy
Veronika Miecznikowska (Mannheim/Niemcy) – skrzypce
Tytus Miecznikowski (Lugano/Szwajcaria) – wiolonczela
Marcin Szelest (Kraków) – organy
-
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny
Program festiwalu może ulec zmianom.
Aktualne informacje zamieszczane będą na stronie
www.krakowskieforum.pl
Organizatorzy Zaduszek Organowych poświęconych pamięci prof. Jana Jargonia pragną,
aby to wydarzenie muzyczne w wykonaniu wybitnych muzyków, a wśród nich uczniów Profesora wpisywało się trwale w kalendarium dóbr kulturalnych naszego miasta.
-
Przyświeca nam również cel przybliżenia znakomitej postaci Profesora, Krakowianina z wyboru, który szczególne zasługi odniósł jako wybitny wykonawca muzyki organowej w kraju i za granicą. Bardzo ważnym nurtem Jego dokonań było także budownictwo organowe. Jego działalność na tym polu generalnie polepszyła stan instrumentarium na terenie Krakowa i całej Polski. Biorąc pod uwagę miarę
i wielkość osiągnięć prof. Jana Jargonia pragniemy, aby Zaduszki Organowe były wyrazem naszej pamięci o Nim. Składamy serdeczne podziękowania wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do realizacji naszych działań.
-
KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE FESTIWALU:
Prof. dr hab. Mirosława Semeniuk-Podraza
Prof. dr hab. Dariusz Bąkowski-Kois
Maciej Szubra
Jan Jargoń
ur. 23 czerwca 1928 r., zm. 31 października 1995 r.
Studia muzyczne ukończył w krakowskiej PWSM w roku 1956 w zakresie gry na organach
(w klasie prof. B. Rutkowskiego) oraz kompozycji (w klasie St. Wiechowicza). Już w czasie studiów wyróżniał się swym talentem muzycznym. W roku 1950 został laureatem I Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Bachowskim w Poznaniu. Koncertował w kraju, a następnie za granicą (Austria, Bułgaria, Czechosłowacja, Dania, Francja, Hiszpania, Niemcy, ZSRR, Szwajcaria, Węgry). Był jurorem w wielu konkursach organowych krajowych i międzynarodowych. Dokonał licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Od roku 1956 datuje się Jego praca w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie zdobywał kolejno wszystkie stopnie naukowe, uwieńczone stanowiskiem profesora zwyczajnego
w 1987 roku.
Nie sposób w kilku słowach przedstawić całego ogromu pracy Profesora i jej efektów.
Jan Jargoń należał do czołowych polskich pedagogów. Wychował liczną grupę organistów wirtuozów, znanych oraz cenionych w Polsce i na świecie. Pełniąc funkcję kolejno dziekana
i prorektora, a przede wszystkim kierownika Katedry Organów Akademii Muzycznej
w Krakowie, przyczynił się do nadania wysokiej rangi artystycznej Uczelni oraz jej znaczenia w Europie. Swoją działalnością koncertową propagował polską muzykę, a także twórczość kompozytorów krakowskich. Jan Jargoń prowadził szereg festiwali o randze międzynarodowej, a wśród nich krakowski festiwal Dni Muzyki Organowej od roku 1966.
Godne uwagi i podziwu są dokonania Profesora w dziedzinie budownictwa organowego, ochrony zabytkowych organów i projektowania nowych instrumentów. Przyczynił się do tego, iż w 1970 roku wydana została bardzo ważna ustawa o ochronie zabytkowych organów w Polsce, dzięki której –
z inicjatywy Profesora – w 1971 roku powstała Pracownia Konserwacji Zabytkowych Organów przy PKZ-tach w Krakowie. Będąc stałym jej konsultantem, przyczynił się do uratowania i przywrócenia świetności najcenniejszym zabytkowym organom w Polsce, m.in. w Jędrzejowie, Kazimierzu nad Wisłą, Orawce czy Olkuszu, a także w Krakowie w kościele św. Mikołaja, Bazylice OO. Paulinów „Na Skałce”, Bazylice Mariackiej, Bazylice OO. Karmelitów „Na Piasku”. Był autorem wielu projektów brzmieniowych nowych instrumentów w Akademii Muzycznej w Krakowie, w Filharmonii Krakowskiej, w kościele OO. Salezjanów na Dębnikach, w Arce Pana w Nowej Hucie – Bieńczycach, w Mistrzejowicach i wielu innych. Jego działalność na tym polu radykalnie polepszyła stan instrumentarium na terenie Krakowa i archidiecezji krakowskiej.
Wspomnieć należy również Jego nieustanną troskę o podniesienie poziomu wykonawstwa muzyki liturgicznej oraz znaczenia samego organisty w kościele. Wśród szerokiej działalności prof. Jana Jargonia nie można pominąć Jego poważnych dokonań kompozytorskich, które wzbogaciły współczesną polską literaturę muzyczną.
Za swą działalność i znakomite rezultaty w obszarze pedagogiki muzycznej i polskiej kultury został uhonorowany trzykrotnie nagrodą Ministra Kultury, Krzyżem Kawalerskim Polonia Restituta, Nagrodą Miasta Krakowa oraz tytułem Zasłużonego Nauczyciela.
29 października 2022 (sobota), godz. 19.00
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26
Recital inauguracyjny
Dariusz Bąkowski-Kois (Kraków)
PROGRAM
Johann Kuhnau (1660-1722) /w 300. rocznicę śmierci/
Biblische Sonaten: Suonata sesta in Es La Tomba di Giacob / Nagrobek Jakuba
I. Cierpienie dzieci Jakuba przy łożu umierającego ojca, nieco złagodzone przez ojcowskie błogosławieństwo
II. Ich myśli o skutkach śmieci Jakuba
III. Podróż z Egiptu do Ziemi Kanaan
IV. Pogrzeb Izraela. Lament żałobników
V. Ich pocieszenie
Ferenc Liszt (1811-1886)
Trauerode
Stanisław Moniuszko (1819-1872) /w 150. rocznicę śmierci/
Za umarłych
César Franck (1822-1890) /w 200. rocznicę urodzin/
Pièces posthumes / L'Organiste II
XLIV. Offertoire H-dur FWV 24/30, CFF 95
III. Élévation A-dur FWV 24/3, CFF 93
XXXIX. Offertoire d-moll FWV 24/25, CFF 57
XLI. Sortie D-dur FWV 24/27, CFF 94
2 listopada 2022 (środa), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23
Tobias Horn (Stuttgart/Niemcy)
PROGRAM
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Komm, Gott Schöpfer, Heiliger Geist BWV 667
(in organo pleno/con pedale obbligato; aus der Leipziger Originalhandschrift)
Jean Titelouze (1563-1633)
Veni Creator (4 Verseti)
Matthias Weckmann (1616-1674)
Fantasia in d
Magnificat Secundi Toni
(primus versus à 5; secundus versus à 4 auff 2 Clavir; tertius versus à 5; quartus versus à 6)
Johann Sebastian Bach
Fuga sopra il Magnificat BWV 733
Jan Pieterszoon Sweelinck (1561-1621)
Fantasia cromatica SwWV 258
Vater unser im Himmelreich (4 variatie: à 4 voc.; à 4 voc. Coral in cantu; à 4 voc. Coral in cantu colloratus; à 4 voci coral in Basso colloratus)
Georg Böhm (1661-1733)
Vater unser im Himmelreich (à 2 Claviers et Pedal)
Johann Sebastian Bach
Fantasia super Komm, heiliger Geist, Herre Gott BWV 651
(in organo pleno/il canto fermo nel pedale; aus der Leipziger Originalhandschrift)
3 listopada 2022 (czwartek), godz. 10.00
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, sala 404
Międzynarodowa sesja naukowa Niemiecka organowa muzyka dawna: kompozytorskie tradycje stylistyczne i dziedzictwo organmistrzowskie /w 300. rocznicę śmierci Johanna Kuhnaua (1660-1722) i Johanna Adama Reinckena (1643-1722)/
Referaty: Tobias Horn, Johan Hermans, Henk de Vries, Marcin Szelest, Krzysztof Urbaniak
PROGRAM
10.00 – otwarcie sesji
10.10 – Johan Hermans (Hasselt/Belgia); Johann Pachelbel – a pioneer of Bach?
10.50 – Tobias Horn (Stuttgart/Niemcy); Between 1680 and 1730: BWV 548 and Northern Germany. Some maybe unknown remarks on synthesis and reusing (or recycling) in the late work of a polyglot-thinking Master from Thuringia
11.30 – Marcin Szelest (Kraków); Pelplińskie przekazy północnoniemieckich fantazji chorałowych
12.10 – Henk de Vries (Groningen/Holandia); The Dutch echo in Hamburg
12.50 – Krzysztof Urbaniak (Łódź); XVI-wieczne wskazówki registracyjne z kościoła NMP w Szczecinie − nowe dokumenty do działalności organmistrza Jacoba Scherera (†1574)
3 listopada 2022 (czwartek), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23
Henk de Vries (Groningen/Holandia)
PROGRAM
Heinrich Scheidemann (ca. 1595-1663)
Benedicam Domino (intawolacja motetu H. Praetoriusa)
Kyrie ultima (3 wersety)
Samuel Scheidt (1587-1654)
Warum betrubst du dich mein Herz SSWV 106 (5 wariacji)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
III Partita na skrzypce solo BWV 1006 (opr. na ped. solo G.H. Wagner)
V. Bourrée
Jacob Praetorius (1586-1651)
Magnificat primi toni (2 wersety)
Jan Pieterszoon Sweelinck (1561-1621)
Echo-fantasia in a (eolska) SwWV 275
Anonymus (prawd. Thomas Preston, †1563)
Upon La Mi Re
Henk de Vries (*1979)
Improwizacja La Mi Re
Georg Böhm (1661-1733)
Vater unser im Himmelreich
Praeludium in d
4 listopada 2022 (piątek), godz. 20.00
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15
Johan Hermans (Hasselt/Belgia)
PROGRAM
Johann Pachelbel (1653-1706)
Praeludium in d P 407
Ciacona in d P 41
Nun komm' der Heiden Heiland P 386
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Nun komm' der Heiden Heiland BWV 659
An Wasserflüssen Babylon BWV 653
Jesu bleibet meine Freude (z kantaty BWV 147, transkr. M. Duruflé)
Ertöt uns durch dein Güte (z kantaty BWV 22, transkr. M. Duruflé)
John Stanley (1712-1789)
Voluntary in a op. 7 nr 8
Andante staccato
Allegro
Adagio
Fugue
Niccolò Moretti (1763-1821)
Sonata ad uso ouverture
Ferenc Liszt (1811-1886)
Ave Maria (wg Jacoba Arcadelta)
Félix-Alexandre Guilmant (1837-1911)
Marche religieuse (nt. Haendla) op. 15 nr 2
5 listopada 2022 (sobota), godz. 19.00
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26
Recital laureata I nagrody VIII Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. prof. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie
Bartłomiej Maziarz (Kraków)
PROGRAM
Charles Tournemire (1870-1939)
Symphonie Sacrée op. 71
Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901)
XVIII Sonata A-dur op. 188
I. Phantasie. Grave
II. Capriccio. Agitato
III. Idylle. Andantino pastorale
IV. Finale. Con moto
6 listopada 2022 (niedziela), godz. 20.00
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15
Krzysztof Urbaniak (Łódź)
PROGRAM
Johann Sebasian Bach (1685-1750)
Ricercar à 3 BWV 1079/I (Musikalisches Opfer)
Johann Adam Reincken (1643-1722)
Toccata in G
Johann Sebastian Bach
Passacaglia c-moll BWV 582
Wo Gott der Herr nicht bei uns hält BWV 1128
Franz Danksagmüller (*1969)
Cantio imitatione Tremula Organi
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Allegro [Chorał i Fuga] d-moll
7 listopada 2022 (poniedziałek), godz. 19.00
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, sala 404
Koncert César Franck (1822-1890) w 200. rocznicę urodzin w wykonaniu studentów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Weronika Karolczuk, Piotr Michalik, Mikołaj Tokarczyk, Filip Konieczny, Adam Widziński
PROGRAM
César Franck (1822-1890)
Pièce héroȉque FWV 37, CFF 104
Weronika Karolczuk
Chorał h-moll FWV 39, CFF 106
Piotr Michalik
Pastorale op. 19, FWV 31, CFF 99
Mikołaj Tokarczyk
Prière op. 20, FWV 32, CFF 100
Filip Konieczny
Final op. 21, FWV 33, CFF 101
Adam Widziński
8 listopada 2022 (wtorek), godz. 19.00
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26
Tadeusz Barylski (Częstochowa)
PROGRAM
César Franck (1822-1890)
Fantazja A-dur FWV 35, CFF 102
Tadeusz Machl (1922-2003)
15 Poematów Różańcowych
I. Zwiastowanie Najświętszej Maryji Panny
II. Nawiedzenie
XV. Ukoronowanie Najświętszej Maryji Panny
Maurice Duruflé (1902-1986)
Suita op. 5
I. Prélude
II. Sicilienne
III. Toccata
Tadeusz Barylski (*1989)
Trzy improwizacje In memoriam na tematy gregoriańskie
I. Introit: Requiem Aeternam
II. Salve Regina
III. In paradisum
9 listopada 2022 (środa), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23
Koncert finałowy
Veronika Miecznikowska (Mannheim/Niemcy) – skrzypce
Tytus Miecznikowski (Lugano/Szwajcaria) – wiolonczela
Marcin Szelest (Kraków) – organy
PROGRAM
Johann Adam Reincken (1643-1722)
Praeludium in G
Holländische Nachtigall
Toccata in g
Zoltán Kodály (1882-1967)
Duet d-moll na skrzypce i wiolonczelę op. 7
I. Allegro serioso, non troppo
II. Adagio. Andante
III. Maestoso e largamente, ma non troppo lento. Presto
Johann Kuhnau (1660-1722)
Praeludium in G
Praeludium in d (Neuer Clavier Übung Andrer Theil, Lipsk 1695)
Sonata aus dem B (Neuer Clavier Übung Andrer Theil, Lipsk 1695)
Praeludium alla breve